Deel dit artikel
-

‘Slechts 0,4 procent van de Nederlandse startups internationaal succesvol’

Het lukt Nederlandse startups slechts in 0,4 procent van de gevallen om zich succesvol in het buitenland te vestigen. Dat stelt het onderzoeksrapport Internationaal groeien voor startups, dat vandaag in Arnhem door de organisatie DutchBasecamp wordt overhandigd aan startup envoy prins Constantijn van Oranje.

Investeringen in de Nederlandse techsector en startups zijn flink toegenomen; met respectievelijk 32 en 22 procent in 2017 ten opzichte van 2016. Nederland is – na Ierland – de snelst groeiende startupbranche in Europa op basis van het aantal gecreëerde banen.

Toch weet slechts één op de twintig bedrijven groeicijfers van boven de 20 procent jaar na jaar vast te houden. De Nederlandse markt is daarvoor te klein. Voor de meeste startups is internationaliseren essentieel om succesvol te worden.

Vooral succesvol schalen in het buitenland blijkt echter  een enorme hindernis voor scale-ups. Dat komt volgens het rapport ook omdat maar een fractie van de startup organisaties en de groei- en leerprogramma’s die landelijk of regionaal beschikbaar zijn specifiek steun bieden voor het internationale groeiproces van scale-ups.

‘Wat wij in de praktijk meemaken is dat startups te vroeg en onvoorbereid de grens over gaan. Internationale groei wordt in één woord onderschat,’ zegt Isabel Brouwer, directeur van de stichting DutchBasecamp, die Nederlandse startups begeleidt.

Bedrijven die succesvol internationaal hebben geschaald, zeggen baat te hebben gehad van de begeleiding van meer ervaren ondernemers. Met name contact het met ondernemers die in dezelfde markt en sector opereren zou heel erg nuttig zijn geweest. In het algemeen is er veel behoefte aan goede introducties.

Volgens het rapport moet er meer ruimte komen voor de voorbereiding, versterking en ondersteuning van internationaliserende startups. Beschikbare informatie, netwerken en middelen moeten vraaggerichter worden ingezet.

Het rapport doet onder meer de volgende aanbevelingen:

– Ruimte creëren voor meer praktijkonderzoek, experimenten en pilots op het gebied van het versterken en ondersteunen van internationaliserende scale-ups.

– Vraag en aanbod beter op elkaar aan laten sluiten door overheidsuitgaven terug te draaien op de gebieden waar de markt inmiddels aan de vraag kan voldoen, en op punten waar de markt nog te weinig uitkomst biedt juist ruimte te scheppen voor nieuwe experimenten en leerervaringen met extra investeringen.

– Het ontwikkelen van een informatie brokering-systeem dat ‘helderheid creëert voor zowel startups en scale-ups met internationale ambities in Nederland’.

Deel dit bericht

1 Reactie

Stef van Boekel - EU Business Development

‘Bedrijven die succesvol internationaal hebben geschaald, zeggen baat te hebben gehad van de begeleiding van meer ervaren ondernemers’
Samenwerken met professionals vergroot je kansen aanzienlijk. Voor startups zijn er tevens ook allerlei initiatieven om de kosten van inhuur van een professional te vergoeden. Denk hierbij aan SIB export voucher en de Gelderlandse Startversneller https://www.destartversneller.nl/coaches/stef-van-boekel/

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond