-

Nederland kan koploper worden in IT-innovatie

Ons land heeft het in zich om koploper te worden in IT-innovatie. Nu al staat Nederland in de top drie van startup-communities in de wereld. Maar er is méér nodig om een broedplaats te laten uitgroeien tot een motor van onze economie.

Gisteren lanceerde StartupDelta haar nationale platform dat het nog maar eens duidelijk maakt: de afgelopen tien jaar heeft zich in Nederland een stille revolutie voltrokken. Ons goede ondernemersklimaat heeft plaatsgemaakt voor volop nieuwe bedrijvigheid in tal van sectoren.

Zeker de laatste paar jaren is vooral in de technologiesector de Nederlandse ondernemersgeest flink aangewakkerd. De lancering van de StartupDelta portal bewijst dat in Nederland in rap tempo een nieuw bewustzijn is ontstaan over de grote kansen die ons land heeft om uit te groeien tot een vooraanstaande wereldspeler in IT-innovatie.

Hollandse IT-startups zoals Adyen, Peerby, Blendle, 3Dhubs, Catawiki, ElasticSearch en Takeaway.com haalden in 2014 maar liefst 500 miljoen euro aan investeringen op. Dat is een teken dat durfinvesteerders steeds meer naar Nederland kijken als locatie waar goede ideeën vandaan komen. 2014 was wat dat betreft een doorbraakjaar voor Nederland, waar inmiddels elk jaar zo’n 150 duizend nieuwe bedrijven het licht zien (ter vergelijking: in de VS zijn dat er 565 duizend per maand!).

Sterke groei ondernemingszin

Een belangrijke oorzaak van de opbloeiende ondernemingszin in Nederland is de sterk verbeterde infrastructuur voor nieuwe ondernemingen. Die is aanwezig in niet-tastbare zin, via tal van stimulerende regelingen, maar ook fysiek. Een goed voorbeeld van het laatste is B.Amsterdam: op duizenden vierkante meters vloeroppervlak van een voormalig IBM-gebouw is daar een compleet ecosysteem van nieuwe IT-ondernemingen aan het ontstaan.

Niet zo gek, want de cultuursmeltkroes Amsterdam heeft een enorme aantrekkingskracht op jonge kosmopolieten en dus ook op talentvolle IT-ontwikkelaars. Maar ook in andere delen van het land – van Rotterdam tot Eindhoven, van Groningen tot Twente – zijn dergelijke initiatieven aan een flinke groei bezig. In hippe, post-industriële locaties inspireren ze elkaar tot grootse zaken en gaan ze samenwerkingsverbanden aan met soortgenoten in Boston, Bangalore en Berlijn.

Die groei is zó sterk dat – als we al die stedelijke bedrijvigheid bij elkaar optellen – Nederland momenteel derde staat op de Europese ranglijst voor startup-communities. Sterker nog, dat optellen hebben we inmiddels gedaan.

De afgelopen maanden hebben private en publieke partijen, waaronder DutchBasecamp, StartupJuncture, de Kamer van Koophandel, Ondernemersplein.nl en IBM, hard samengewerkt om volledig zicht te krijgen op de tech-hubs, startups, venture capitalists en incubators die Nederland rijk is. Waarbij het resultaat binnen afzienbare tijd méér moet worden dan de som der delen.

Sinds kort hebben alle communities van het land immers de beschikking over één groot platform voor IT-innovatie: de StartupDelta. Onze rivierendelta aan de kust van West-Europa is tenslotte even groot als Silicon Valley. Zeker in buitenlandse ogen is Nederland te beschouwen als één stedelijk gebied, waar het goed toeven is voor jonge IT-ondernemers.

Samenwerking met grote ondernemingen

Als broedplaats voor technologische vernieuwing zijn we in Europa inmiddels ‘the place to be’. Maar wil onze delta uitgroeien tot méér dan een broedplaats, dan is er iets extra’s nodig. Want een goed idee is de eerste stap. Innovatie kan pas rijpen door samenwerking met grotere organisaties. Dat kunnen grote IT-organisaties zijn zoals IBM, die op fysieke plekken of online via portals als StartupDelta.org direct ondersteunen met technologie en advies.

Maar deze multinationals kunnen ook de brug slaan tussen startup en potentiële klanten. Daarnaast is het zaak dat we Nederland aansluiten op andere IT-hubs in de wereld. Daar zijn veel startups alvast maar zelf mee begonnen, maar het is veel effectiever als anderen met meer contacten hen daarbij helpen.

Nog beter is het als multinationals buiten de IT-sector zich gaan bemoeien met Nederland als dé IT-broedplaats van Europa. De technologie ontwikkelt zich immers razendsnel en is overal aanwezig. Anders gezegd: élke sector zet tegenwoordig IT in als innovatie-instrument.

Het Nederlandse bedrijfsleven zou er dus alles aan gelegen moeten zijn om het Nederlandse startup-klimaat een extra boost te geven. Gelukkig zijn ook daarvoor de omstandigheden gunstig: er zijn diverse toonaangevende multinationals van Nederlandse origine, daarnaast hebben veel buitenlandse ondernemingen Nederland uitgekozen als locatie van hun Europese hoofdkantoor.

Uittesten en opschalen

Die wisselwerking tussen IT-startups en multinationals zet innovatie pas echt op een hoger plan. Ideeën kunnen doorgroeien als ze meteen kunnen worden uitgetest, in elke denkbare branche, waarna schaalvergroting de logische volgende stap is. Door startups en grote ondernemingen uit binnen- en buitenland bij elkaar te brengen, maar ook door daar IT- en branchekennis aan toe te voegen. Dat kan twee kanten op: denk aan een startup in de modebranche die gebaat is bij security-kennis, net zoals een startup in IT-security profijt heeft van retailkennis.

Zo is er volop vruchtbaar tweerichtingsverkeer mogelijk, volgens een eenvoudig principe: de grote organisaties helpen startups met groeien, startups helpen grote organisaties met innoveren. Maar: the proof of the pudding is in the eating. Het gaat vooral om het dóén. Startups doen het al, want dat zit in hun bloed. Wie van de grote Nederlandse bedrijven doet er mee?

Deel dit bericht

1 Reactie

Joop Aapkanaal

Startup delta is echt een top initiatief. Hoop dat de politiek alles gaat doen om startups in Nederland de ruimte te geven om te ontwakkelen.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond