Deel dit artikel
-

Slim algoritme bepaalt hoogtepunten voetbalverslagen

RUG-promovendus Danilo Barbosa Coimbra heeft een algoritme ontwikkeld om automatisch hoogtepunten uit video’s van wedstrijden te halen.

Dat doet het programma aan de hand geluid van het publiek, het commentaar en gebeurtenissen als goals of gele kaarten. Zo berekent het programma voor elke sectie van tien seconden hoe belangrijk deze is. Alle secties komen als plaatje op het scherm, waarbij de grootte en de kleurintensiteit aangeven hoe belangrijk ze zijn.

Op deze manier kunnen voetballiefhebbers snel de hoogtepunten uit een wedstrijd halen en die secties afspelen door op de bijbehorende plaatjes te klikken.

Het algoritme kan echter ook breder ingezet worden. Alle Nederlandse gemeenten produceren informatie over een groot aantal zaken als het gemiddelde inkomen, lokale belastingtarieven enzovoort. Het is eenvoudig om van alle gemeenten bijvoorbeeld de hoogte van de hondenbelasting te vergelijken, maar veel moeilijker om in alle gegevens tegelijk te zoeken naar onverwachte uitkomsten.

Het algoritme van de Universiteit van Groningen berekent het verschil tussen alle items in de dataset over alle dimensies. Vervolgens wordt het resultaat in een puntenwolk gezet, waarbij items die op elkaar lijken dichter bij elkaar staan. Via deze ‘projectie’ is het mogelijk patronen in de gegevens te ontdekken.

De groep van Coimbra’s promotor prof. Alex Telea, Wetenschappelijke Visualisatie en Computergrafiek, kan het algoritme gebruiken om via foto’s te onderzoeken of verdachte plekjes op de huid kwaadaardig zijn.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond