Deel dit artikel
-

Social bookmarking met experts

De site Watvindenwijover, een Nederlandse variant op social bookmarking site Del.ici.ous, is uitgebreid, onder meer met een 'expert-functie': gebruikers kunnen zich ontwikkelen tot experts op specifieke onderwerpen. Het menselijke aspect is volgens de makers van de site heel belangrijk om te bepalen of je een mening serieus moet nemen of niet. “We hebben social bookmarking uitgebreid met social networking.”

Eind januari introduceerde het bedrijf Winkwaves de site Watvindenwijover.nl, een site waar gebruikers hun favoriete bookmarks kunnen delen en van een mening voorzien. De social bookmarking site heeft ondertussen zo’n 600 geregistreerde gebruikers. De site is net als Linklog en Tagmos een variant op het Amerikaanse Del.icio.us. Maar met een verschil, zegt Rene Jansen van Winkwaves. "Wij gaan verder dan Del.icio.us."

“Met de huidige versie lopen we voor op andere social bookmarking sites,” meent Jansen. “Op een gegeven moment zie je dat de informatie toeneemt, dat de informatie te breed wordt.” Door te werken met experts wil hij de site overzichtelijker houden.

Het menselijke aspect is heel belangrijk om te bepalen of je een mening serieus moet nemen of niet, zegt Jansen. “Daarom hebben we social bookmarking uitgebreid met social networking zoals we kennen van Hyves of LinkedIn.”

Geregistreerde gebruikers van watvindenwijover.nl hebben een eigen profielpagina. Op deze pagina staat wie een persoon is en welke meningen hij heeft toegevoegd. Andere gebruikers kunnen aangegeven dat ze een mening van deze persoon op een bepaald gebied waarderen en vertrouwen. Gebruikers worden vervolgens, als ze voldoende interessante meningen over een onderwerp bijdragen en voldoende ‘fans’ om zich heen verzamelen, steeds vaker als "expert" naar voren geschoven.

Gebruikers die gerichte vragen hebben, kunnen experts benaderen, vertelt Jansen. Of je kunt gaan kijken naar de meningen die de gebruiker over zijn expertonderwerpen heeft gegeven, legt hij uit. “Op deze manieren worden contacten tussen mensen gelegd.”

Winkwaves verdient geld doordat het platform onder watvindenwijover.nl tegen betaling ook aan bedrijven wordt aangeboden. “Zo gebruikt een politieke partij het platform om kennis te delen tussen de leden. Ook enkele adviesbureaus en een universiteit maken gebruik van de zakelijke versie,” aldus Jansen. Dit najaar komt er ook een betaalde publieke variant van watvindenwijover. Gebruikers kunnen dan voor een vast maandelijks bedrag gebruik maken van een aantal nog nieuw toe te voegen functionaliteiten.

Deel dit bericht

3 Reacties

Martin

Daarbij is het nog aardig te vermelden dat de dienst ook is uitgebreid met een 'leestafel', waarbij op een handige manier voor jou potentieel interessante toevoegingen apart worden gelegd van de grote massa. Dit gebeurt op basis van je eigen profiel en je eigen in te stellen voorkeuren. Je kunt op je leestafel ook zelf dingen toevoegen, die je dan op een later tijdstip eens rustig kunt bekijken.

Gerard Challa

Heel goed. Kun je ook aangeven als je iemand geen expert vindt? Een beetje tegenwicht kan soms geen kwaad. Denk ik, maar ik ben (nog) geen expert.

Erik Oosten

De "traditionele" social bookmarking sites hebben toch ook al een indirecte vorm van "expert" filteren. Zo kan je zien aan de hoeveelheid keren dat de bookmark(s) van een bepaalde gebruiker gelinkt zijn hoe goed die bookmark is. Cobmineer dat met andere bookmarks met hetzelfde label van die gebruiker en je weet hoe "goed" die gebruiker is.Ook heeft Tagmos nog als extra dat je kan stemmen op bookmarks. Daarmee kan je op nog een manier kijken naar de waardering van de bookmarks en dus ook de gebruiker op dat gebied.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond