Sociale media op tweede scherm: lege echoput
Nederlanders gebruiken hun second screen, tablet of telefoon, amper om tijdens het tv-kijken over de programma’s te praten via social media. Een kleine tien procent doet dat wel eens. Toch laten cijfers zien dat dit second screen an sich een veelbelovend kanaal is.
Onderzoekscijfers van SKO (Kijk- en Luisteronderzoek) laten zien hoe Nederlanders hun laptop, tablet of telefoon gebruiken tijdens het tv-kijken. Veel tv-programma’s hebben tegenwoordig hun eigen hashtag om online conversaties via Twitter en Facebook te bevorderen. Vooralsnog slaat dat niet echt aan, aldus de cijfers.
In absolute aantallen kunnen makkelijk honderden tot duizenden simultaan aan het kletsen zijn over een tv-programma dat ze tegelijk bekijken. Relatief gezien is dat echter nog maar het topje van de ijsberg. Slechts drie procent van de ondervraagden ‘chat’ vaak tijdens het tv-kijken over hetgeen ze zien en zes procent doet dat wel eens. De rest lurkt; kijkt wel maar kletst niet.
Toch is het second screen een kanaal waar programmamakers en adverteerders serieus rekening mee moeten houden. Tachtig procent van de consumenten heeft namelijk zijn tablet, laptop of telefoon binnen handbereik tijdens het tv-kijken. Sterker nog, die groep bezoekt ook de app, sites en social media die bij de uitzending horen. Over de intensiteit daarvan zegt SKO niets, maar het tweede scherm blijkt een volwaardig interactief tv-maatje te zijn. Meestal zoekt de kijker verstrooiing.
Foto: Roland Tanglao (cc)
Deel dit bericht
Plaats een reactie
Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond
3 Reacties
Edwin Vlems
Interessant artikel. Opvallend dat wij marketeers het stalken niet kunnen laten, hoe goed de consument ons ook weet te vermijden. Want blijkbaar is dat ‘second screen’ wat wij als alternatief ‘zendkanaal’ zien gewoon een first screen aan het worden? We zullen boeiende content moeten maken ben ik bang die op dat kleine ‘first screen’ gevonden wordt. Of zoals Craig Davis het verwoordde: “We need to stop interrupting WHAT people are interested in and BE what people are interested in”.
http://metaalmarketing.wordpress.com/2012/04/16/inbound-marketing-google-is-uw-nieuwe-visitekaartje/
Paul Haarman
Wanneer die paar procent op het second screen echter over hetzelfde onderwerp praten dan valt dit wel op binnen dat second screen. Kijk maar naar Twitter, TV programma’s zijn vaak trending ook al is het percentage van de kijkers dat werkelijk actief hieromheen tweet klein. Je kan dus met een relatief kleine sneeuwbal je wel voordoen als een lawine op het second screen, en dat is ook interessant.
Marloes Hilckmann
De conclusie “Tachtig procent van de consumenten heeft namelijk zijn tablet, laptop of telefoon binnen handbereik tijdens het tv-kijken” suggereert dat dit geldt voor heel NLD. Dit percentage is van toepassing op de 22% die wel eens een website, apps of SM van een tv-programma bezoekt.
Goede interactieve tv-formats zullen ervoor zorgen dat die 22% gaat groeien 😉 Content is key in deze ontwikkelingen.