Deel dit artikel
-

Sociale media nauwelijks ingezet bij sollicitaties

Sollicitaties via Twitter slaan vooralsnog niet aan. Dat blijkt uit het Arbeidsmarkt GedragsOnderzoek (AGO) van onderzoeks- en adviesbureau Intelligence Group. Bijna de helft van de Nederlanders geeft de voorkeur aan een gerichte sollicitatie. Sociale media worden door 8 procent van de Nederlanders ingezet.

Het inschrijven bij talentpools (databases met kandidaten) of het benaderen van bedrijven via sociale media is nog geen gemeengoed in Nederland. Respectievelijk zeven en acht procent van de potentiële Nederlandse beroepsbevolking geeft aan op deze manier in beeld te willen komen bij bedrijven. Sociale media zijn iets belangrijker voor 20 tot 29-jarigen, maar ook hier is het gebruik beperkt. Talentpools worden vooral gebruikt door een nóg jongere groep, namelijk 15 tot 24-jarigen.

Nederlanders geven de voorkeur aan een gerichte sollicitatie per e-mail. Meer dan een kwart zet daarnaast het eigen netwerk in. Vooral ZZP’ers volgen deze strategie.

Het Arbeidsmarkt GedragsOnderzoek (AGO) is een continu onderzoek dat sinds 2003 afgenomen wordt onder ruim vijfduizend unieke respondenten (per kwartaal) door Intelligence Group.

Manieren om in beeld te komen bij bedrijven

%

Via een gerichte sollicitatie

45%

Via een open sollicitatie

44%

Ik zet mijn eigen netwerk in

27%

Ik benader de recruiter

10%

Ik benader bedrijven via social media

8%

Ik schrijf me in bij talentpools

7%

 

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond