Spam is speerpunt op sociale netwerksites

Opta gaat dit jaar onder meer extra aandacht geven aan de bestrijding van spam op sociale netwerksites. Naast de traditionele vormen van spam, zoals via e-mail of fax, worden ook berichten die binnenkomen op sites als Hyves en LinkedIn onder de loep genomen.
Opta overlegt met brancheorganisaties om ervoor te zorgen dat (marketing)bedrijven zich aan het spamverbod houden. Als uit klachten die binnenkomen bij spamklacht.nl blijkt dat bedrijven zich niet aan de wet houden, grijpt Opta in. "We zien dat gebruikers van sociale netwerksites ook worden lastig gevallen met ongewenste elektronische berichten", aldus een woordvoerder. Hoe Opta deze vorm van spam wil gaan aanpakken, wordt nog niet uit de doeken gedaan: "We willen mensen niet op ideeën brengen."
Eerder stelde Opta samen met het College Bescherming Persoonsgegevens een viertal richtlijnen op voor de ‘tell-a-friend’-systemen op websites.
Opta roept mensen op een klacht in te dienen bij spamklacht.nl wanneer dit soort spam wordt ontvangen: "Dit soort troep, zien we ook als spam. Het moet wel om echte spam gaan waarbij je je moet afvragen of het een commerciële, charitatieve of ideële afzender is en of het bericht zonder toestemming aan de ontvanger is gestuurd."
Al twee jaar vervult Opta met steeds minder geld dezelfde taken en de toezichthouder heeft daar bovenop nieuwe taken gekregen. Bijvoorbeeld taken op het gebied van de aanpak van ongewenste telemarketing en stilzwijgende verlenging van contractsduur. Vanaf juli 2009 worden ook bedrijven beschermd tegen spam. "Onderwerpen die altijd al onder onze toezicht stonden, die voeren we nu uit met een dalende begroting. Voor de nieuwe taken hebben extra geld gekregen", aldus de woordvoerder.
In het plan (PDF) waarin Opta acht aandachtsgebieden beschrijft voor dit jaar wordt duidelijk dat de telecomtoezichthouder op dezelfde voet verder gaat als de voorgaande jaren. De eerder beschreven toekomstscenario’s vormen nog steeds de basis voor Opta’s ingrijpen in de markten voor elektronische communicatie en post.
Zo blijft Opta investeringen in glasvezelnetwerken stimuleren. Opta hield eerder een vinger aan de pols bij het nieuwe tariefvoorstel voor het supersnelle netwerk van KPN en Reggefiber. Om meer concurrentie op de zakelijke markt te krijgen, ook een van de aandachtsgebieden voor dit jaar, stelt Opta voorwaarden en tarieven vast waartegen concurrenten gebruik kunnen maken van KPN’s netwerk.
De aandacht van Opta gaat verder uit naar de tarieven voor bellen in Europa, waarbij gecontroleerd wordt op naleving van het akkoord dat het Europees Parlement in 2007 opstelde. Hierin wordt een maximum gesteld aan de roamingkosten binnen de EU. Daarnaast wil de toezichthouder meer keuze via de tv-kabel. Opta strijdt tegen de monopolies van tv-kabelbedrijven. In dit licht verloor UPC vorige maand nog een rechtszaak die was aangespannen tegen de telecomtoezichthouder.
Bron foto buggolo (CC)
Plaats een reactie
Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond