Deel dit artikel
-

Spits! draait proef met interactieve advertentievorm

De papieren versie van Spits! geeft adverteerders de mogelijkheid om een advertentie in de krant te plaatsen en deze te linken aan extra online content. Krantlezers kunnen online aanvullende informatie opvragen door met hun mobiel een foto te maken.

Een deel van de content in de  gratis krant, zowel advertenties als redactionele stukken, worden sinds maandag aangevuld met extra online informatie. Met behulp van de gratis Kooaba Paperboy-app, die de lezer download, is het mogelijk met de mobiel een foto te maken van de artikelen en advertenties. De applicatie herkent de informatie op de foto, waarna online extra content wordt getoond. De lezers kunnen de extra online content en artikelen, video’s, tekst of beeld, of het oorspronkelijke artikel, vervolgens delen via verschillende sociale media.

Het heeft wat weg van de QR-code, maar die vorm kost de krant teveel ruimte, meldt Bart Mouter, manager marketing & channel development. “We denken bovendien dat het maken van een foto voor de consument laagdrempeliger is dan het inscannen van een code.”

Spits! is met het bedrijf achter de Kooaba Paperboy-app een samenwerking aangegaan voor de lange termijn. In eerste instantie, tot eind 2011 is de samenwerking exclusief. Dat betekent dat andere Nederlandse uitgaven voorlopig nog niet in de applicatie te vinden zijn. De applicatie werkt inmiddels al wel voor verschillende Duitse en Zwitserse uitgaven, waaronder de Duitse IKEA-catalogus. “Op termijn is het wel van belang voor zowel de adverteerder als consument dat het breder wordt opgepikt. Maar wij vinden het belangrijk om de eerste krant in Nederland te zijn die het gaat testen”, aldus Mouter.

Spits! deelt de opbrengst uit advertenties met Kooaba Paperboy via een vooraf opgestelde verdeelsleutel. De exacte verdeling wil Mouter niet kwijt. Adverteerders kunnen tijdens de introductieperiode voor 350 euro twee weken lang een advertentie in de Spits plaatsen die gelinkt wordt aan de Kooaba Paperboy-app. “In de toekomst komt er een model waarbij wordt afgerekend op basis van conversie: hoe vaak is een foto gemaakt, hoe vaak is een filmpje bekeken of hoe vaak maakt een lezer gebruik van een actie. Maar dat kan pas als we een goede case hebben die kan aantonen wat de applicatie allemaal doet.”

Na plaatsing van de advertentie wordt informatie over het gebruik teruggekoppeld aan de adverteerder. “Hoe vaak de advertentie is gefotografeerd, welke advertenties populair zijn, hoe vaak iets is doorgestuurd naar bijvoorbeeld Twitter of Facebook. Dat kunnen we allemaal meten.” Ook is er informatie over de tijdstippen waarop de advertentie door de lezer is bekeken en wat de geografische spreiding is, op welke plek de lezer de app heeft gebruikt.

Transavia is de eerste adverteerder die gebruik maakt van deze mogelijkheid. Mouter: “Als je een foto maakt van de advertentie, dan kan je online direct een ticket boeken. Bovendien maakt de lezer, wanneer deze de advertentie doorzet op Facebook of Twitter, kans op een reis. Dit is een goede manier voor Transavia om hun bereik te vergroten.” Ook andere grote adverteerders – Mouter wil nog geen namen noemen – zijn geïnteresseerd.

In eerste instantie is de applicatie enkel geschikt voor de iPhone en Android-telefoons. Andere mobiele platforms zullen nog volgen.

Deel dit bericht

1 Reacties

Stefan Smit

Goed initiatief. Altijd leuk om koppelingen met online te zien (vanuit mijn vakgebied).  Ik vind alleen de opmerking: "We denken bovendien dat het maken van een foto voor de consument laagdrempeliger is dan het inscannen van een code." een beetje vreemd ivm met de QR-code. Ook nu moet je een app downloaden, een foto maken en dan pas kan je de koppeling met online content maken. Dat is dus precies hetzelfde als met een QR-code.  Ik ben benieuwd of de consument het gaat gebruiken. Hopelijk komt er meer informatie vrij hierover.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond