Deel dit artikel
-

Spotify doet overname met oog op radiomarkt

Spotify koopt een bedrijf in podcasttechnologie waarmee het de radiomakers wereldwijd een stap verder in de podcastmarkt wil trekken.

Met de overname van het Australische bedrijf Whooshkaa willen de Zweden het makkelijker maken om radioprogramma’s als podcast te publiceren en te exploiteren.

De nieuwe dienst wordt onderdeel van Megaphone, een onderdeel dat Spotify dertien maanden geleden kocht. Ook dat is een onderdeel voor publicatie en exploitatie van podcasts. Dat richt zich echter meer de grootste mediabedrijven.

Met een dienst voor radiozenders aan boord denkt Spotify de advertentiemarkt in het podcastdomein te vergroten. De producties in het Australische netwerk worden, als de maker dat wil, opgenomen in het salesnetwerk van de Zweden.

Gestaag groeit het aantal adverteerders dat inhaakt op deze betrekkelijk nieuwe vorm van reclame. Aan digitale audio werd in Europa in 2020 voor zo’n 550 miljoen euro aan reclamebudget uitgegeven. De verwachting is dat dat in 2021 en 2022 procentueel snel zal toenemen.

In Nederland zijn zeven uit de top twintig podcasts exports van een radioprogramma (PDF).

Foto: Tee Cee (cc)

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond