Deel dit artikel
-

‘Audio is de hottie van de mediawereld’

De podcastmarkt groeit explosief. Vertelde Jeroen Broekema, mede oprichter Springcast, gisteren tijdens Cross Media Café – Audio in demand van Media Perspectives in Beeld & Geluid in Hilversum. Broekema houdt zich bezig met podcasthosting. Flip Kylian Adams, Head of sales Dag en Nacht Media, inmiddels de grootste podcast uitgever van Nederland, denkt dat over enkele jaren al zo’n 100 miljoen aan advertentie-inkomsten kan worden opgehaald. De totale omzet is met sponsoring, abonnementen en donaties nog veel hoger.

Broekema bedient vooral de zakelijke markt die grotendeels uit private podcasts bestaat, bedoeld voor bedrijven of groepen werknemers. Ook audiotraining kan daartoe gerekend worden.

Ook Tonny Media experimenteert met nieuwe verdienmodellen. Met bol.com is De Onderneem Game, een zoektocht naar het beste nog te ontwikkelen product. Het winnende product wordt geproduceerd, en exclusief verkocht op bol.com.

Hoewel Tonny Media (Titus van Dijk, Sander Schimmelpenninck en Jaap Reesema) pas een jaar bestaat heeft het bedrijf al vijftien succesvolle podcastproducties op haar naam staan: De Zelfspodcast, Marc-Marie & Aaf Vinden Iets en Geuze & Gorgels.

Inmiddels zitten er meer dan 60 podcasts in het netwerk die samen goed zijn voor meer dan 8 miljoen beluisteringen per maand. Dag en Nacht ontwikkelt podcasts voor bedrijven of verkoopt advertenties voor podcasts van derden. Dat levert het bedrijf nu al zo’n 1,5 miljoen euro per jaar op. Nog eens 1 miljoen komt van donaties en abonnementen.

Het is geen toeval dat het Radio Advies Bureau, de marketingorganisatie van alle landelijke en regionale, publieke en commerciële radiostations, haar naam onlangs heeft gewijzigd in Audify. De kern van de nieuwe positionering is dat de scope wordt verbreed van radio naar audio. “Audio is de hottie van de mediawereld,” benadrukte directeur Liedewij Hentenaar.

Om die reden gaat Audify de bereikcijfers anders berekenen. Een nieuwe app gaat, uiteraard met toestemming van de luisteraar, ‘passief meeluisteren’. Voorheen moest het luisterpanel actief gegevens invoeren.

De techniek staat intussen niet stil. De NPO experimenteert met 8D audio, waarbij de luisteraar de indruk krijgt dat hij of zij midden in het verhaal staat. Hiervoor heb je wel een moderne koptelefoon nodig of oordopjes. De AirPods van Apple kunnen de audio ook nog bijsturen op basis van hoofdbewegingen, zodat het geluid altijd van een bepaalde kant lijkt te komen.

Bij de NPO wordt hiermee volop geëxperimenteerd. Egon Verharen, Manager NPO Innovatie, noemde gisteren de podwalk waarmee je een (echte) wandeling vergezeld kunt laten gaan van audio. Met 8D kun je ook de hoorspeltraditie nieuw leven inblazen.

Foto Shutterstock

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond