Deel dit artikel
-

Start-up Hoody met multishop bezorgdienst

Vandaag begint start-up Hoody in Haarlem zijn dienstverlening. Met een app brengt het bedrijf lokale retailers in contact met omwonenden, die met de app kunnen shoppen en laten bezorgen.

Haarlem geldt voor Hoody als testmarkt. Als alle aannames kloppen en de marketingmachine kopende klanten oplevert voor lokale ondernemers dan zal de dienst ook in andere steden worden aangeboden.

Een jaar lang bereidden Maarten Sterrenburg, Stephan van Wensen en Jochem Timmers zich voor op de opening vandaag. Ze deden het idee op tijdens een verblijf in Spanje, waar al meer dan dit soort ‘lokale bol.coms’ zijn en met succes opereren.

Jochem Timmers, die ervaring opdeed met zijn Findur, zegt: “We richten ons op jonge moeders met een baan, omdat zij een veeleisende doelgroep zijn. Ons aanbod bestaat nu uit een winkel uit ieder segment; dus een bakker, een slager, een visboer, et cetera. We hebben vijftien winkels aangesloten en er staat er even zoveel op de wachtlijst.”

Uit eigen onderzoek blijft dat consumenten het liefst boodschappen, mode en cadeautjes uit de winkelstraat bezorgd krijgen. Nadat de klant zijn boodschappen in een mandje heeft gestopt en per iDeal afgerekend, stapt een koerier van Hoody op zijn fiets en haalt de boodschappen op voor aflevering. Klanten kunnen kiezen voor levering binnen een uur na bestelling of in de avonduren.

De bezorgkosten zijn: 3,50 euro voor de eerste winkel die de koerier bezoekt en daarna een euro voor iedere extra winkel. Orders van meer dan zeventig euro worden gratis bezorgd.

Hoody verdient zijn geld aan de winkelzijde. Net zoals bol.com ontvangt het een commissie per bestelling. Exacte details wil Maarten Sterrenburg niet geven, maar hij spreekt over een bandbreedte tussen de 15 en 25 procent.

Deelnemende winkels verhogen volgens Timmers hun servicegraad. “Ze verhogen hun toegevoegde waarde door hun producten collectief online aan te bieden en naast de directe bezorgservice ook na sluitingstijd te laten bezorgen.”

Winkeliers mogen de komende periode gratis bezorgingen gaan aanbieden aan hun klanten. Daarnaast worden socialmediareclames ingezet om goed af te bakenen doelgroep te interesseren. Ook bekijkt het team of het API-koppelingen kan ontwikkelen voor integratie in de websites van partnerwinkels.

De opstartkosten zijn financieel gedekt met een investering door een informal investor. Hij heeft een verleden in de retail. Daarnaast heeft Rabobank een achtergestelde innovatielening verstrekt.

Sterrenburg: “De testfase in Haarlem duurt zes maanden. Dat moet ons een blauwdruk opleveren voor de stap naar andere markten”, de dertig grootste steden in Nederland met honderdduizend of meer inwoners.

Hoody hoopt tegen het einde van 2019 gemiddeld tien bestellingen per dag extra aan te leveren bij aangesloten winkels.

Deel dit bericht

3 Reacties

Jelmer Postma

Prachtig initiatief en slim concept. Precies wat lokale ondernemers nodig hebben om hun zichtbaarheid te vergroten en mee te kunnen komen met de grote online retailers op deze aarde!

eva lamberts

Bij meerdere winkels tegelijkertijd bestellen? Handig!

Jelle Rood - The Red Company

In 2013 hadden mijn compagnon en ik een soortgelijk idee (frank&fresh), dat moeilijk van de grond kwam doordat we de ondernemers niet voldoende konden ‘activeren’ om het concept bij klanten onder de aandacht te brengen. daarnaast is het een zeer krap businessmodel. De vraag is of de ondernemer wel een probleem ervaart dat hij/zij opgelost wil hebben. Aan de consumentenzijde geloof ik wel dat er behoefte is, nu alleen nog die mindset zien te veranderen (wat erg moeilijk is). Heel benieuwd hoe het de mannen van Hoody afgaat!

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond