Deel dit artikel
-

Steeds meer gemor over macht online platforms

Bijna 60 procent van de retail- en hotelondernemers in Nederland maakt zich zorgen over de grote macht van online platforms, zoals Booking.com, Amazon en Alibaba. Dit blijkt uit onderzoek van de Hogeschool van Amsterdam onder 540 ondernemers, dat in opdracht van onderzoeksplatform ShoppingTomorrow is uitgevoerd.

Zorgpunten van retailers en hotels zijn onder andere de stijgende kosten die platforms vragen voor de samenwerking en het feit dat ondernemers niet zelf contact met hun klanten kunnen hebben.

De opkomst van online platforms is één van de belangrijkste ontwikkelingen binnen de Nederlandse retail- en horecabranche. Aan de ene kant zien ondernemers veel kansen, zo blijkt uit het onderzoek dat in samenwerking met Koninklijke INretail, Thuiswinkel.org, Koninklijke Horeca Nederland (KHN) en BOVAG is uitgevoerd. Als belangrijkste redenen om samen te werken met online platforms geeft 59 procent van de hotels en retailers aan dit te doen om omzetgroei.

Aan de andere kant zijn er ook pijnpunten in de samenwerking met platforms. 58 procent vindt dat online platforms (te) veel macht hebben ten opzichte van retailers en hotels. Uit het onderzoek blijkt dat ondernemers zich met name zorgen maken over de stijgende verkoop- en advertentiekosten (36 procent), het rendement (33 procent) en de concurrentie van de online platforms zelf (23 procent).

Voor één op de drie ondernemers is ook het gebrek aan contact met de klant of gast een belangrijk punt van zorg. Zij willen hun klanten of gasten zelf vervolgaanbiedingen kunnen doen.

Bijna alle hotels zijn actief op online platforms. Van alle deelnemende retailers is dat 33 procent. Retailers en hotels die nog geen gebruik maken van online platforms, geven als belangrijkste argumenten: past niet bij de uitstraling van het bedrijf (31 procent) of geen tijd om in te verdiepen (27 procent).

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond