Deel dit artikel
-

Steeds meer partijen voor taxi-narrowcasting

Wordt 2007 het jaar dat Nederlandse taxi's massaal worden uitgerust met beeldschermen? De concurrentie op deze 'beeldschermenmarkt' komt volgend jaar in ieder geval van de grond, verwacht Danny Hogers van Sqreen, een bedrijf dat zegt eind januari duizend taxi's te hebben voorzien van schermen waarvan de beelden via GPRS constant kunnen worden ververst.

Een belangrijk verschil met GO TV Taxi, een initiatief van de Volkskrant, KPN en Faster Media, is de wijze waarop de content ‘binnen wordt gehaald’. GO TV werkt met UMTS en hotspots, terwijl Sqreen gebruik maakt van GPRS. Hogers van Sqreen noemt dit een essentieel verschil: “Wij hebben landelijke dekking, terwijl UMTS buiten de steden nauwelijks bereik heeft.”

Sqreen start met een uitgebreide test in 200 taxi’s in november en december. Ongeveer gelijktijdig start GO TV Taxi in de vier grote steden met 200 taxi’s. De echte uitrol van Sqreen start echter in januari, vertelt Hogers. In die maand zullen 1000 taxi’s in de vier grote steden, maar ook daarbuiten, in onder meer Den Bosch, Arnhem en Groningen, worden uitgerust met beeldschermen. Hij verwacht dat er in juni al 1500 Sqreen-Taxi’s rond zullen rijden.

Ook GO TV Taxi wil flink uitbreiden volgend jaar. In 2007 staat een uitbreiding naar 1000 taxi’s gepland; in 2008 moeten 3000 taxi’s zijn uitgerust met schermen.

Sqreen biedt taxi-passagiers een ander soort programmering dan GO TV Taxi, zegt Hogers. Een Sqreen-uitzending duurt achttien minuten, de gemiddelde tijd van een taxirit. Daarvan bestaat 14 minuten uit commerciële informatie en worden de overige minuten gevuld met informatie en entertainment. Het bedrijf 2waytraffic is volgens Hogers verantwoordelijk voor entertainmentcontent als bel-en-win spelletjes, sport en fragmenten uit tv-series. Sqreen voert eerste gesprekken met de Telegraaf Media Groep (TMG) over het leveren van nieuwscontent.

De beeldschermen van Sqreen zijn, net als bij GO TV Taxi, ingebouwd in de hoofdsteunen van de passagiers- en bijrijdersstoel. Hogers ziet dan ook liever dat mensen achter- dan voorin stappen. “Taxichauffeurs moeten klanten stimuleren om achterin te gaan zitten.”

Sqreen werkte eerder samen met Wannahaves. Die bedrijven kondigden vorig jaar al aan dat ze dit jaar een groot taxi-schermennetwerk wilden uitrollen. De samenwerking van beiden bedrijven eindigde echter dit jaar, onder meer omdat Wannahaves zich meer wilde gaan richten op retailnetwerken.

In Nederland bestaan naast GO TV Taxi en Sqreen nog andere partijen die narrowcasting voor taxi’s verzorgen. Een paar weken geleden trad het bedrijf Kracht Taxi Media naar buiten met de mededeling dat het in honderd taxi’s van de Rotterdamse Taxi Centrale (RTC) commercials en andere content gaat tonen aan passagiers.

Ook Yellowbrick, onderdeel van Waysis, wil narrowcasting in taxi’s gaan verzorgen. In maart dit jaar zei het bedrijf dat ze dit najaar taxi’s van twee schermen wil voorzien.

Deel dit bericht

2 Reacties

marker

Vorige week in Beijing in een taxi gezeten (zo'n groen/gouden Hyundai Lantra): schoon, ruim, verzorgd en een foldertje in de hoofdsteun over de waarden van het taxibedrijf. Wat een genot en dat voor slechts RMB10 (=1EUR) voor de eerste twee kilometer. Misschien zou men in NL eerst eens meoten starten met allemaal dezelfde taxi's die fatsoenlijk rijden en je niet proberen te neppen voor een paar EUR. O ja, de koffer werd ook nog eens gedragen tot aan de deur

Umberto

Lekker inventief hoor! Waar kunnen we nog meer schermen plaatsen? Even denken… oh hier natuurlijk http://www.youtube.com/watch?v=jooJ74tsPAc

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond