Deel dit artikel
-

Steeds meer slachtoffers van Wangiri fraude

Fraudeurs hebben het in de eerste maanden van 2016 gemunt op Nederlandse mobiele nummers van alle providers. Op het hoogtepunt werd er dagelijks met verschillende internationale nummers honderdduizenden keren gebeld naar Nederlandse mobiele nummers. Dat zegt Tele2 in een reactie op een uitzending van VARA’s Kassa van afgelopen zaterdag.

Het gaat om zogenaamde Wangiri fraude, waarbij fraudeurs hopen dat mensen gaan terugbellen naar het gemiste nummer. Bij de terugbelpoging naar deze nummers lijkt het voor de beller alsof er geen verbinding tot stand komt doordat de andere kant van de lijn compleet stil is. In werkelijkheid is er dan al wel een gesprek opgezet, tegen enorm hoge tarieven. Vaak gaat het om nummers uit Tsjaad, Togo en Madagaskar.

In januari en februari van dit jaar kreeg de Fraudehelpdesk al meer meldingen binnen over dit soort fraude dan over heel 2015.

Diverse Tele2-abonnees beweren echter dat er geld is afgeschreven van hun rekening, terwijl er niet is teruggebeld. Mogelijk wordt ook malware gebruikt om verbindingen tot stand te brengen. Tele2 is niet bereid om de schade te vergoeden omdat gebruikers verantwoordelijk zijn voor uitgaande gesprekken.

Het bedrijf zegt uit voorzorg telefoongesprekken automatisch af te breken als deze langer dan twee uur duren. Tele2 monitort verder continu het aantal inkomende internationale gesprekken. Bij een ongewoon hoog aantal belpogingen vanuit een bepaald nummer, wordt nader onderzoek gedaan naar het nummer en bij het vermoeden van fraude worden deze nummers geblokkeerd

Deel dit bericht

1 Reacties

Bart

Telecom providers zouden, net als banken, automatisch buiten EU mobiel bellen uit moeten zetten. Zelf kun je dit dan activeren, het liefst voor specifieke landen.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond