Deel dit artikel
-

STER: Cookies weg, online omzet omhoog

De online reclameomzet van STER is begin dit jaar met tussen de zestig en tachtig procent gestegen. Dat is ná het afschaffen van 3rd party cookies. Zelfs tijdens het begin van de coronacrisis boekte de NPO-exploitant groeicijfers van tussen de tien en twintig procent.

Dat is af te leiden uit cijfers die STER deelde met Johnny Ryan van softwarebedrijf Brave.

In januari en februari steeg de online omzet met respectievelijk 61 en 76 procent. In de drie maanden daarna was sprake van achttien, acht en negentien procent toename in ontvangen reclamebudget. Dat is opmerkelijk, want in die tijd waren bijzonder weinig adverteerders actief. Wellicht haakten de actieve partijen in op de extra vraag naar online video in die periode.

Vorig jaar werd het STER duidelijk dat negentig procent van het online NPO-publieke helemaal geen cookies voor reclamedoeleinden wil accepteren. Na een reeks proeven besloot de exploitant begin 2020 helemaal te stoppen met reclamecookies. Reclame past nu inhoudelijk gezien bij de context van de website of de doelgroep.

Uit een onderzoek afgelopen voorjaar werd ook nog eens duidelijk dat cookies precies nul toegevoegde waarde hebben.

Foto: Arthur Cruz (cc)

Deel dit bericht

1 Reactie

Maarten

Ik vind de stap van de STER dapper en wellicht zelfs baanbrekend. Maar een nuance is wel op z’n plaats.

De STER is een hele kleine speler als het gaat om display advertising, deze stap is dus veel minder groots dan overal gepercipieerd. Dat er nu zo’n grote groei is bevestigd dat eens temeer.

Het zou pas echt nieuws zijn als een platform uit de top 30 websites in Nederland cookieless zou gaan. Helaas is dat vooralsnog niet het geval. Ik ben benieuwd wie de eerste grote is die de ballen heeft. Want dan staat er echt iets op het spel.

STER is i.m.o. toch vooral een gevalletje goede PR, maar relatief klein nieuws.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond