Deel dit artikel
-

Dialogic wil nieuwe maatregelen sms-misbruik

Onderzoeksbureau Dialogic stelt een pakket maatregelen voor om misbruik bij sms-dienstverlening en betaalde nummers te voorkomen. Zo zou een extra, expliciete bevestiging kunnen worden verlangd van consumenten tien minuten na aanmelding, om impulsaankopen tegen te gaan.

Volgens Dialogic zijn er verschillende factoren in de keten die misbruik faciliteren, zoals het het incassosysteem, de ondoorzichtigheid van de keten en de informatieachterstand van de consument ten opzichte van de aanbieders.

De aanscherping begin dit jaar van de Regeling universele dienstverlening en eindgebruikersbelangen (R.U.D.E) grijpt in op het verdienpotentieel van marktpartijen, constateert Stratix. Het bureau adviseert toezichthouder OPTA de impact daarvan te monitoren, voordat wordt nagedacht over nieuw ingrijpen. Als de aanscherping onvoldoende effect zou hebben, dan lijkt harder ingrijpen gerechtvaardigd.

Dialogic, dat het rapport (pdf) in opdracht van de OPTA samenstelde, ziet duidelijke verschillen tussen misbruik of misleiding bij betaalde nummers en sms-diensten. Bij 090X-diensten is OPTA de belangrijkste scheidsrechter. Zij hanteert een ketenaanpak waarbij zowel de telecomoperator als de houder en de gebruiker van een 090X-nummer kunnen worden aangepakt. In een uiterst geval kan OPTA een nummer laten afsluiten en de betaalstroom naar de gebruiker van het nummer laten stopzetten of zelfs omkeren. Met deze maatregelen lijken consumenten voldoende beschermd te zijn tegen fraude.

Het aantal relevante scheidsrechters is bij SMS veel groter. De Consumentenautoriteit kijkt vooral naar hoe diensten gepromoot worden en hoe overeenkomsten worden aangegaan. Volgens gesprekspartners zijn de pakkans en de hoogte van boetes echter onvoldoende hoog voor een effectieve aanpak van misleiding. Daarnaast heeft de Stichting SMS-Gedragscode geprobeerd via zelfregulering misleiding af te remmen. Volgens Stratixd hebben maar weinig marktpartijen vertrouwen in de werking van de code.

Dialogic adviseert een aantal mogelijkheden. Bij telefoonabonnementen (zowel reguliere abonnementen, prepaid, bundels of eventuele andere vormen) zou pas gebruikgemaakt kunnen worden van automatische incassering nadat de gebruiker de keuze daarvoor expliciet heeft doorgegeven aan de operator. Er zou eventueel een aparte opt-in aanmelding kunnen komen voor eenmalige betaalde diensten en voor abonnementsdiensten.

Ook kan een operator, in de hoedanigheid van incassopartij, verplicht worden gesteld om na elke (paar) transacties een aanvullende sms te sturen aan de klant, waarin aangegeven wordt welk bedrag voor de transactie(s) in rekening is gebracht. Dit bericht zou eventueel ook informatie kunnen bevatten over de mogelijkheid tot afmelden.

De OPTA laat weten voorlopig nog geen conclusies te verbinden aan het rapport.

Eerder werd in dit bericht melding gemaakt van Stratix, waar Dialogic werd bedoeld.

Deel dit bericht

2 Reacties

Emile Edward

“…Volgens Stratixd hebben maar weinig marktpartijen vertrouwen in de werking van de code…”

Vreemd dat dit gegevens wordt vertaald naar het niet werken van de code en aanverwante aanpassingen. Het vertrouwen van partijen wordt juist vergroot door betere (lees: consequentere) handhaving van de bestaande code. Aanpassingen zijn helemaal niet nodig.

Jeremy

Onzin dat ze je tegen impulsaankopen willen beschermen. Mensen moeten gewoon hun gezonde verstand (leren) gebruiken!

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond