Streaming media

Televisie- en radio-uitzendingen zijn niet meer voorbehouden aan omroepbazen. Overheden, instituten en ook bedrijven kunnen via breedbandinternet een specifiek publiek bereiken. Word zelf zendgemachtigde in acht stappen. Gepubliceerd in Emerce 57/ april 2006
Audio en video kunnen zowel live als on demand (gearchiveerd) beschikbaar worden gemaakt. De redenen om streams te verzorgen zijn te verdelen in een viertal categorieën:
Bedrijven en overheden zenden videobeelden uit om personeel, burgers, pers of aandeelhouders
direct bij een gebeurtenis te betrekken, een persconferentie bijvoorbeeld.
Het onderwijs biedt treffende voorbeelden. Binnen besloten omgevingen, onderwijsnetwerken, worden colleges, seminars of vergaderingen in geluid en/of beeld uitgezonden.
Rabobank, bijvoorbeeld, zond videostreams van de Tour de France 2005 uit op zijn site. De bank is sponsor van een wielerteam. De video’s werden meer dan een miljoen keer bekeken, met Raboreclame in de marges van de browser.
Dit is voor het Nederlandse publiek de bekendste vorm, zoals Uitzendinggemist.nl en de Talpa.nl-videoarchieven. Bedrijven als PCzapper.nl en DirectMovie.nl bieden tegen betaling streaming speelfilms aan.
De aanschaf van streaming hardware, software en licenties kost al snel tonnen. Het is raadzaam dit soort diensten in te huren bij gespecialiseerde bedrijven. De benodigdheden voor een streaming productie zijn:
`
Bedrijven als Garnier en Jet-Stream hebben zich gespecialiseerd in het uitzenden, evenals de meeste internetproviders. Streamer Mediaweb.nl bijvoorbeeld rekent maandtarieven vanaf 25 euro, oplopend tot 1000 euro.
Hardlopers zijn doodlopers. Het is verstandig om de eerste proeven met streaming media op beperkte schaal te doen. Dat houdt het project overzichtelijk, voorkomt hoge onverwachte kosten en het experiment is achteraf eenvoudig te analyseren. Immers, het uitzenden van audio en video is een proces waarvan de resultaten iedere keer gecontroleerd moeten worden.
Formuleer van tevoren een aantal vragen of doelen. Bijvoorbeeld: Pássen audio en video bij de organisatie? En kúnnen we die media gebruiken? Vind ook uit welke impact het op de personele bezetting heeft. Zijn er nieuwe mensen, functies of verantwoordelijkheden nodig?
Er kunnen ook operationele vraagtekens rijzen tijdens de pilot. Lange of korte stream? Wel of geen aankondiging? Interrupties of samenvattingen?
Bepaal ook hoe de doelgroep geïnformeerd wordt over het streaming project. Vind uit via welke communicatiekanalen de noviteit bij de doelgroep(en) het best kan worden gepromoot. Controleer ook of die boodschap aankomt. Noteer de mee- en tegenvallers van het project en bespreek die met de betrokken personen of afdelingen.
Proefprojecten met streaming media beginnen veelal bij de it- of businessmanagers of de marketingafdeling. Zij bespreken met de techniekleverancier de wensen, mogelijkheden en kosten.
Wie streaming media structureel in wil zetten voor de interne of externe communicatie, kan het best ook de bedrijfsleiding erbij betrekken, om af te stemmen of de technische faciliteiten voldoende zijn en of er werkprocessen kunnen veranderen.
Stef van der Ziel van Jet-Stream: “Er kan veel, maar het moet wel redelijk aanneembaar en onderbouwd zijn dat een project kansrijk is. De resultaten wisselen sterk. Dat hangt enerzijds van de organisatie zelf af, anderzijds van de consument. Die blijft grillig in wat hij wel en niet graag ziet.”
Een belangrijke reden voor omroepen en bedrijven om streaming servers te gebruiken (versus downloads) is het feit dat ze tot de minuut nauwkeurig het kijk- en luistergedrag van het publiek kunnen meten. Aan de hand van gedragsmetingen kun je uitzendingen korter of langer maken, of inhoudelijk prikkelender.
Bovendien geven de cijfers nuttige informatie voor adverteerders. Gemiddeld kijkt een consument zo’n zeven minuten naar een videostream, een tijdsduur die toeneemt naarmate de bandbreedte hoger is en monitoren scherper beeld geven.
Het is (nog) niet mogelijk om interactieve elementen ín de videostream zelf te verwerken. Als de video in een webbrowser speelt, kunnen natuurlijk wel html-elementen náást de video worden getoond. Beursgenoteerde bedrijven als Shell, Unilever of KPN streamen altijd live de presentatie van kwartaal- en jaarcijfers. Oudere beelden blijven on demand beschikbaar.
Deze archieven zijn een leerzame omgeving voor wie streams wil gaan bieden. Multinationals combineren vaak de videostream in de browser met PowerPointachtige schermafbeeldingen. De kijker ziet dezelfde dia’s als degenen die fysiek aanwezig zijn bij de bijeenkomst.
Bij on–demand stream kun je hoofdstukken (markeringen in de video) aanbrengen om voor- en achteruit spoelen te vereenvoudigen. Maar van échte interactie is pas sprake als de kijker of -luisteraar direct kan reageren via een chatvenster of desnoods een speakertelefoon.
T-Mobile Nederland, bijvoorbeeld, kwam daar in november 2005 achter toen het in Den Haag ‘hsdpa’ prsenteerde, de opvolger van umts. Thuiskijkers hadden beeld en geluid, maar konden noch telefonisch noch via chat vragen stellen. “Idee voor volgende keer”, reageert het telecombedrijf achteraf.
Adverteren in of rondom audio- en videostreams is nog betrekkelijk nieuw. Het Amsterdamse Zoom.in is als een van de weinigen in Nederland gespecialiseerd in het leveren en uitzenden van advertenties bij videostreams.
Dat zijn meestal nieuwsberichten, bedoeld voor de pc maar ook de mobiele telefoon. Enigszins vergelijkbaar zijn de diensten van Videostrip.nl, ook uit Amsterdam, dat adverteerders ook videobeelden laat vertonen op internet.
Videostrip werkt echter met ‘progressive downloadende’ flashvideo, een iets andere manier om bewegend beeld op het net te brengen.
Bij streams is het kijkgedrag exact te meten, bij flash niet. Flash daarentegen staat interactieve elementen in de video toe, zoals bijvoorbeeld klikbare teksten die naar webpagina’s of vervolgvideo’s leiden.
Er bestaan ook eenvoudigere, minder bewerkelijke manieren om via internet audio of video uit te zenden. Voor marketingdoeleinden bijvoorbeeld. De kanttekening daarbij is dat je gebruik maakt van webdiensten van derden. Bij Google Video en YouTube.com kun je zelfgeschoten video’s uploaden.
Op de betreffende publieke videopagina staat een html-code die je vervolgens in de eigen site kunt verwerken. De ‘stream’ van een flashvideo komt zo toch op de eigen site te staan. In de marge van de video op video.google.com of Youtube.com kun je de naam en het internetadres van het eigen bedrijf publiceren. Extra aandacht dus.
Audio-bestanden zijn op vergelijkbare wijze elders te hosten, bijvoorbeeld bij Odeo.com. Een eigen streaming radiozender is te maken met gratis software van ShoutCast.com in combinatie met een WinAmp-mediaspeler. Je stuurt de audio vanuit WinAmp naar ShoutCast en zendt het geluid uit via de eigen pc of server.
streamingmedia.pagina.nl
video.surfnet.nl
video.google.com
www.garnierstreamingmedia.com
www.jet-stream.nl
www.mediaweb.nl
www.video4all.nl
www.videostrip.nl
www.zoomin.tv
Plaats een reactie
Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond