Deel dit artikel
-

Strijd om de digitale tv-klant en zijn data

Zijn kabelaars als UPC definitief oppermachtig in digitale tv? Of kunnen providers als Tele2 een deel van de koek opeisen? Of weet Philips een geslaagde entree te maken in tv-diensten? Of is content uiteindelijk king zoals Eredivisie live? Is er dan nog plek voor nieuwkomers met slimme software voor tv-gidsen?

Enerverend; dat is het speelveld in digitale televisie zoals dat naar voren trad met het Crossmedia Café van Immovator over digitale televisie dat gisteren zo’n 400 bezoekers trok op het Mediapark in Hilversum.

De marktverhoudingen lijken enigszins op de markt voor mobiel internet waar eigenaren van netwerken, toestellen, platforms, software, diensten en content ook een machtsspel spelen.

Inmiddels kijkt zo’n 53 procent van de huishoudens in Nederland digitaal. Dat moet de voedingsbodem zijn voor een vervolg met de echt ‘nieuwe digitale diensten’: personalisatie in de vorm van gidsen gecombineerd met interfaces, al dan niet browsers om internetcontent op het tv-scherm te brengen. Eenvoudig is dat alles niet.

Ericsson mocht gisteren een fraai toekomstbeeld schetsen van de technische mogelijkheden van interactiviteit, die ze in praktijk brengt bij kabelaar Comcast in de VS en met CNN op mobiel. De praktijk is weerbarstig. Zo is het wachten op een standaard voor IPTV. Ericsson is daar pleitbezorger van, evenals UPC.

"Het klinkt misschien vreemd, maar UPC is een warm voorstander van standaarden. We zitten erop te wachten. De BBC mag dan 140 miljoen euro belastinggeld steken in een iPlayer, wij zullen dat niet doen", aldus chef content Ivo Lochtman van UPC in Amsterdam gisteren.

Video on demand slaat aan

Het kan dus nog wel een paar jaar duren alvorens UPC haar eigen on demand-aanbod goed kan bieden. De eerste zorg is volgens Lochtman dat er goede interfaces komen voor het huidige aanbod van video on demand. Die dienst doet het uistekend met 13 procent dagelijkse en 52 procent maandelijkse klanten, ofwel een gemiddelde afname van 20 streams per maand. "De afname van video on demand is groter dan bij zenders als Veronica, RTL 7 en 8. Er zullen steeds meer specialistische kanalen komen, ook van derden zoals we nu kennen van MGM met 500 uur content".

UPC heeft, zo verzekerde Lochtman, nog niets gedaan aan het verzamelen van klantdata. Dat had geen prioriteit gekregen in de serie vernieuwingen en verbeteringen van dienstverlening bij UPC. Maar belangrijk wordt het wel. Dat verzekerde ook hans Broekhuis van Tele2, die de data wel verzamelt.

Tele2 heeft die data te koop voor partijen als Eedivise Live. Manager Jan de Vries van Eredivisie Live moest gisteren echter ontkennend antwoorden op de vraag of hij weet naar welke wedstrijden zijn 350.000 abonnees wekelijks kijken. Die data heeft de tot op heden geslaagde zender van de voetbalclubs en Endemol niet. Dat is anders bij de circa 20.000 pay per view-kijkers elke weekend via tv en internet. Overigens zijn er ook 5.000 mobiele abonnees op DVB-H, volgens De Vries een verrassend hoog aantal.

Broekhuis toonde dat Tele2 een hoog ontwikkelingstempo hanteert voor interactiviteit. Interactieve diensten slaan aan. Volgens hem maakte zo’n 50 procent gebruik van ‘de rode knop’ en andere mogelijkheden zoals het experimenteel aangeboden Hyves.

TV als open platform

Tele2 is ver met het denken over een open platform op televisie, waarop ook plaats moet zijn voor bijvoorbeeld Amazon, Bol.com, iTunes en ‘Google Ads’. Dat zal op televisie een concurrent worden van de Ster en de commerciële omroepen. Verrassend genoeg mengt ook Philips zich volgens Robert Timmer, chef Internet TV Services & Partnerships, bescheiden in dit reclamespel.

Een grote partij in webreclame werft voor Philips partijen die willen betalen om onder de gesponsorde links op de homepage van de gids te komen, of in het beeld rechtsboven dat is bestemd voor videoreclame. In die gids, die Philips voor de verschillende Europese landen samenstelt, is een aantal partners aangehaakt, variërend van AD.nl en De Telegraaf tot aan TVgids.nl en YouTube.

De laatste wordt overigens aangeboden via de Opera browser die Philips op de internet-tv’s zal bieden vanaf mei, met een cHTML-poort. Dat maakt de overeenkomst met Google mogelijk, want Tele2 en UPC krijgen de beelden niet. Volgens hun chefs is dat te wijten aan de angst voor nieuwe rechtszaken om beeldrechten. Op internet, geboden via de browser, heeft YouTube al bonje, maar toevoeging van een nieuw platform als televisie vreest Google dat extra juridische sores.

Crowntech met Digitenne

De vraag is: is er tussen het geweld van deze grote, vooral pan-Europese, partijen als UPC, Tele2 en mogelijk Philips nog plek voor kleine nieuwkomers? Zo toonde Stoneroos een aardige manier om met iFanzy persoonlijke programmagidsen samen te stellen uit kijkdata. En Connected People won van Deutsche Telekom al een prijs van 150.000 euro om haar platform voor sociale communicatie Nter verder te ontwikkelen.

De chefs van UPC, Tele2 en Philips vinden dat boeiend, dus er is hoop voor kleine innovators dat ze kunnen aanhaken. Maar de kans dat ze hun platform open kunnen aanbieden is niet zo groot.

Crowntech kondigde aan dat ze met Strong, MovieMax en Digital Media Power aanstaande zomer met een ‘Over The Top Set Top Box’ in de winkels komen die toegang tot onder meer extra downloadcontent mogelijk maken, te betalen via Bibit. KPN zal met Digitenne de aanschaf van deze box subsidiëren met 90 euro waardoor de retailprijs rond de 200 euro kan komen, ondanks dat Crowntech een concurrent van KPN zal toevoegen: Skype-videotelefonie.

Kijkcijfers

Reikhalzend was uitgezien naar de eerste cijfers van Kijkonderzoek naar digitale kanalen. Met de hulp van een professor van de VU was de methode statistisch aangescherpt zodat ook een relatief laag bereik met het panel van een kleine 3.000 kijkers relevant gemaakt kon worden.

In het persbericht (download PDF) dat ook gisteren uitkwam zijnblijken de toppers: Humor TV (440.000) en 101TV (380.000). Het totale bereik onder digitale kijkers van de nieuwe zenders is zelfs 48 procent over vier weken gemeten. Echter, dit zijn cijfers die al gehaald worden per kijker die minimaal één minuut een zender bekijkt. Hoe lang er naar de zenders wordt gekeken, dus welk marktaandeel ze hebben, is nog niet duidelijk. Het volk weet de nieuwe zenders wel te vinden, zo toonde directeur Bas de Vos overtuigend aan. Zijn meetproef mag hij van de partners nog tot eind dit jaar voortzetten. Ook Eredivisie Live sluit zich aan.

De aanval van GeenStijl op de betrouwbaarheid van Kijkonderzoek was volgens De Vos afgeslagen.
 

Deel dit bericht

3 Reacties

Matijs

Was gisteren aanwezig op het iMMovator event en nu alles wat de revue gepasseerd is enigzins is bezonken vraag ik me een paar dingen af. Personaliseren kwam aan bod en ook het integreren van internet op de TV en het afstemmen van content op de wensen van de kijker. In hoeverre kun je iets personaliseren als er meerdere personen gebruik van maken? Wiens instant messaging programma draait er op de achtergrond als er meerdere personen TV kijken? Hoe wordt het krijgen van een melding over een email of een nieuw berichtje ervaren terwijl je gezellig met het hele gezin een film aan het bekijken bent? Belangrijkste denkfout die er volgens mij gemaakt wordt is dat men probeert iets wat per definitie niet persoonlijk hoeft te zijn persoonlijk te maken. Een TV is geen mobiele telefoon. Ander belangrijk punt is dat ik nergens gehoord heb wat de klant nou echt wil. Ik krijg heel erg de indruk dat hem alles maar opgedrongen wordt omdat de grote bedrijven wel weten wat de klant wil zonder het de enige die het echt weet gevraagd te hebben.

Harold

Het zijn allemaal verwoedde pogingen om het internet uit te kleden, sluit een stille PC aan op je platte scherm en je bent zelf de baas.Dat UPC niks met die data doet kan ik amper geloven.

frank hermans

@ matijs, Ik begrijp je vragen, want personalisatie van de broadcast TV van vandaag is ook niet zo logisch en direct. Het vind plaats op het niveau van de individuele kijker en van het gezin/familie wanneer ook andere communicatie diensten beschikbaar zijn. Dit betekent dat wanneer je alleen achter een TV zit jouw profiel actief is, terwijl bij kijken met meerderen/gezin dit een ander profiel is. (Eenvoudig vergelijk : inloggen op 1 PC met diverse gebruikers en gebruikersprofielen). En inderdaad een TV is geen mobiele telefoon en v.v.Voor ingewijden : de IMS standaard levert die mogelijkheden aan de distributienetwerken.Overigens is deze hele ontwikkeling gestoeld op consumentenonderzoek dat we nu reeds meer dan 10 jaar doen met o.a. meer dan 25.000 individuele consumenten interviews wereldwijd per jaar. De ontwikkeling van de gebruikers gedrag over de jaren is daardoor goed te volgen en (tot op zekere hoogte) te voorspellen. Hier is ook een heel seminar mee te vullen (en meer). Groet, Frank

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond