Deel dit artikel
-

Strijd rond verzendkosten in VS

E-tailer Buy.com heeft aangekondigd geen verzendkosten meer in rekening te brengen. Het reageert daarmee direct op een actie van Amazon.com dat gratis verzending aanbiedt voor bestellingen boven de 49 dollar. In Nederland zullen de verzendkosten niet zo snel verlaagd worden, verwacht Thuiswinkel.org. De prijzen voor het postverkeer staan dit volgens de brancheorganisatie in de weg.

Het stunten met verlaagde- of geen verzendkosten is al geruime tijd gebruikelijk bij Amerikaanse e-tailers. In de laatste maanden van 2000 wist speelgoedsite Toys'R'Us de omzet met driehonderd procent te verhogen, mede als gevolg van het tijdelijk schrappen van verzendkosten. Meerder e-tailers deden er tijdens de dotcom-hype aan mee, maar sinds die tijd zijn velen toch begonnen met het berekenen van kosten voor verzending, mede op aandrang van investeerders die het niet verantwoord vonden dat de bedrijven zelf de kosten op zich namen.

Uit diverse onderzoeken komt naar voren dat online kopers vaak afhaken als ze geconfronteerd worden met de verzendkosten, vandaar dat de interesse om deze drempel te verlagen nooit helemaal is verdwenen. Er zijn nog talloze partijen die stunten met gratis verzending. Op de site Freeshipping.com , actief sinds 1999, zijn er rond de duizend verzameld. Bij de grote e-tailers worden de acties nu echter tijdelijk genoemd of betiteld als test, waarmee ze gemakkelijk beëindigd kunnen worden als de opbrengst tegenvalt.

Zo startte Amazon.com met het aanbod voor 'free shipping' wanneer er twee items of meer werden besteld, de stap werd al snel gevolgd door Barnes&Noble . Hoewel Amazon de actie stopzette ging Barnes&Noble ermee door. In juni vorig jaar begon Amazon met de volgende "test", het aanbod van gratis verzending bij een bestelling vanaf 99 dollar, een aanbod dat inmiddels blijvend is geworden en deze week werd opgevolgd door de volgende "test" waarbij gratis verzending geldt voor orders van 49 dollar of meer. Buy.com volgde gisteren met de mededeling dat het helemaal geen verzendkosten meer in rekening gaat brengen. Enkele items zijn echter uitgesloten van de actie. Voor allen geldt bovendien dat het aanbod zich beperkt tot klanten in de Verenigde Staten.

Over het succes van de 'gratis' verzending zijn de meningen verdeeld. Het zorgt voor hogere kosten bij e-tailers, iets waar aandeelhouders niet op zitten te wachten. Jupiter Consumer Survey zegt dat slechts drie procent van de klanten de order vergroot om in aanmerking te kunnen komen voor 'free shipping', daarmee aangevend dat het effect van extra omzet ook gering is. Amazon.com gaf in februari hoog op over het effect van de aanbieding, tegenover E-Commerce Times. Tijdens de presentatie van de kwartaalcijfers in april meldde het bedrijf dat 'free shipping' zorgde voor een hogere omzet. Concrete cijfers gaf het echter niet.

Thuiswinkel.org , de belangenvereniging voor bedrijven in Nederland die verkopen op afstand, verwacht niet dat het voorbeeld uit de Verenigde Staten hier navolging krijgt. "We zien een opwaartse prijsdruk op de postmarkt", zegt directeur Wijnand Jongen. "Dat zal eerder zo blijven, dan dat de prijzen verlagen." Jongen wijst erop dat logistiek het meest kostbare aspect is voor e-tailers. "De grootste kostenpost zijn de verzendkosten." Het grijpt volgens hem stevig in op de bedrijfsopzet, wanneer e-tailers hier veranderingen in gaan aanbrengen. "Tenzij de e-tailer die kosten voor eigen rekening gaat nemen, zullen die kosten toch doorberekend moeten worden."

Deel dit bericht

6 Reacties

Jan Sellis

Ik kan alleen voor mezelf spreken, maar neem nou bv ako.nl. Ik koop tegenwoordig al mijn boeken daar, omdat er geen verzendkosten zijn. En dan zijn ze meestal net zo duur als bv proxis. En stukken goedkoper als bv bol. Service is goed, dus het beïnvloedt zeker sommige consumenten.

Daniël Donk

Beste heer Sellis, het klopt inderdaad dat Ako.nl bij een bestelling van minimaal EUR 4,94 geen verzendkosten in rekening brengt. Of en hoe lang ze deze beslissing gestalte kunnen blijven geven is maar de vraag. Het niet in rekening brengen van verzendkosten zal eerder passen in de taktiek om een plaatsje in de markt te veroveren die inmiddels grotendeels verdeeld is (profiteren dus zolang het nog duurt!). Zoals Wijnand Jongen terecht stelt zijn de logistieke kosten (samen met die voor IT uiteraard) enorm kostbare aspecten voor de e-tailers. Het niet doorberekenen daarvan zal een gezonde ontwikkeling van de leverancier in kwestie uiteindelijk ernstig in de weg staan. De marge op Cd's bijvoorbeeld is in sommige gevallen zo minimaal dat de e-tailer in zo'n geval niet eens winst zou maken. Je betoog ten aanzien van de door jou schijnbaar geconstateerde prijsverschillen daarnaast, meen ik ernstig in twijfel te moeten trekken. Sinds jaar en dag kennen we in Nederland de wet op de vaste boekenprijs die het alle in Nederland opererende boekhandels verbied prijzen te berekenen lager dan dan de wettelijk vastgestelde prijs (www.kvb.nl). Deze wet behelst alle in Nederland uitgegeven titels. Feitelijk bezien is in dat geval Proxis (want vanuit België opererend) de enige leverancier die prijzen zou kunnen berekenen die lager liggen dan de wettelijk vastgestelde. Echter, onder druk van de uitgevers en de doodsimpele reden dat men de omzet heel hard nodig heeft om überhaupt te kunnen overleven laat men dit steeds vaker na. Uiteraard heeft deze wet geen invloed op de resterende productgroepen maar een verkennend rondje langs de verschillende aanbieders zal je leren dat bol.com in dat geval juist een stuk voordeliger is ipv. duurder zoals jij onterecht stelt. De winst van het kopen bij een e-tailer schuilt hem in het gemak (aan huis/werk bezorgd) en het enorme aanbod waar een reguliere boekhandel niet aan kan tippen. Wat mij betreft mag dat best wat kosten en door meerdere artikelen ineens te bestellen betaal je verhoudingsgewijs minder verzendkosten.

Jan Sellis

Beste Heer Donk, het klopt dat proxis zichzelf altijd profileerde als ' price fighters from belgium' of zoiets. In het begin konden ze dit ook nakomen. De laatste tijd wijst een eenvoudige vergelijking op bv vergelijk.nl uit dat proxis maar weinig goedkoper is. Scheelt bijna niks. Proxis biedt belabberende service en lange levertijden. Dit is best, als je maar goedkoop bent. Dat zijn ze niet meer en dus valt proxis af. Ako.nl biedt al zeer lang haar producten aan zonder leveringskosten. Er staat mij iets van bij dat ako.nl hiervoor alleen geen reclame mocht maken. Door de vaste boekenprijs liggen bijna alle prijzen op hetzelfde niveau. En maken verzendkosten dus het verschil. Ako is snel, biedt een goede service en is dus goedkoper. Waarom dan bij bol bestellen? Uw reactie dat 'een verkennend rondje' zou opleveren dat bol goedkoop zou zijn is een zelfs een tikkeltje lachwekkend. Ik weet niet of u wel eens dvd's koopt, maar de 'aanbiedingen' bij bol zijn vaak tot 10% boven de winkelprijs. Dat online kopen volgens u 'wel wat extra mag kosten' ben ik het zeker niet mee eens. Helemaal niet als je een grotere groep mensen wil overhalen op online dingen te gaan kopen…

Daniël Donk

Geachte Heer Sellis, in een poging niet te verzanden in een "Welles/Niettes" discussie, daar is dit immers niet de juiste plaats voor, een laatste kanttekening van mijn kant. Laat ik duidelijk zijn: ik heb geen aandelen in bol.com en het zal me uiteindelijk een (virtuele) biet zijn waar u uw mediaproducten koopt. Waar het om gaat is dat de beweegredenen die ten grondslag liggen aan uw online koopgedrag, 'koopjes jagen', tot gevolg hebben dat de invalshoek waarvan u zich pleegt te bedienen, een zekere 'bias' vertoont waardoor deze niet meer het verlengde van het betoog van het artikel ligt. Nogmaals: de basis van het kopen bij een E-tailer bestaat m.i. uit de elementen gemak en assortiment gecombineerd met een hoog servicelevel. Zo zullen de meeste E-tailers in dit segment zich ook profileren want ze beseffen zelf uitstekend niet altijd de goedkoopste te kunnen zijn. Wanneer deze elementen aangevuld worden met het ontbreken van verzendkosten, dan is dat uiteraard mooi meegenomen. Echter, op de langere termijn zal dit component niet van doorslaggevend belang zijn en kunnen leiden tot afname van het kwaliteitsniveau of uiteindelijk zelfs de ondergang van de betreffende E-tailer. Gelooft u mij: op termijn zal (lees: moet) Ako.nl, evengoed als de pricefighter uit België eerder, en in navolging van Bruna, boeknet, managementboek, bol.com etc. gewoon verzendkosten rekenen. Overigens komt een en ander glashelder naar voren wanneer u het artikel nogmaals aandachtig doorleest. De conclusie daarvan is overduidelijk en daarbij zelfs uitstekend te begrijpen zonder enige boekhoudkundige kennis: op lange termijn onhoudbaar. Beperkte marges, relatief lage omzetten per product en de noodzaak van fysieke distributie laten de E-tailers (en bedrijvendie onder soortgelijke condities opereren) immers geen andere keus. P.S.De ware koopjesjager kan ik het Waterlooplein of de jaarlijks terugkerende vrijmarkt van harte aanbevelen: beperkt assortiment, marginale service maar een messcherpe prijsstelling.

cor hekking

Verzendkosten zijn onderdeel van de totaalkosten en het wel of niet doorbereken daarvan is een puur commerciele. Ik kan me nog herinneren dat startende e-tailers argumenten gebruikten als bestelgemak, assortiment maar ook een lagere prijs vanwege lagere kosten. Of je nu een online bestelling doet die wordt afgehandeld vanuit een distributiepunt of dat je vele verkooppunten (winkels) moet openen…daar zat het verschil. Al snel bleek dat vele e-tailers ontstonden uit verkooppunten die natuurlijk niet de concurentie aangaan met de eigen verkooppunten. Ook is het zo dat de keten fabrikant, importeur, groothandel, verkooppunt ook voor de meeste e-tailers nog bestaat en er zijn daardoor teveel economische belangen die een lagere prijs in de weg staan. Daarnaast is het ook zo dat de kosten voor het starten van een online shop scherp dalen dus ik kan me voorstellen dat het niet doorberekenen van bezorgingskosten eigenlijk een prijsverlaging is die kan ontstaan door een kostenverlaging.

Jan

Voor mij maakt het ook uit of er verzendkosten zijn of niet want soms betaal je uiteindelijk meer voor je verzendkosten dan voor het product zelf! Ik zou zeker eens een kijkje nemen op http://www.freeworldwideshipping.com, hebben veel verschillende categorieën en verzenden wereldwijd zonder extra kost.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond