Deel dit artikel
-

Emerce Update: ‘Succes op Instagram is het creëren van herkenning’

Bram van Houtum van Instagram Nanny stopte enkele jaren terug met zijn succesvolle ondernemingen in de dance om zich toe te leggen op sociale media, en dan met name Instagram. Via verschillende accounts bereikt hij 2,7 miljoen volgers. Gisteren sprak hij op Emerce Update Instagram. “Ik deel niets dan niet dicht bij mijzelf staat”.

Hoe ben je met Instagram Nanny begonnen?

“Dat is zo’n twee jaar geleden geweest. Ik help bedrijven meer uit hun sociale media te halen, vooral Instagram. Sociale media hebben mij altijd gefascineerd, al heb ik een heel andere achtergrond. Ik heb 17 jaar lang meerdere ondernemingen gehad in de dance industrie. Ik had platenmaatschappijen, een muziekuitgeverij, een management- en boekingskantoor voor aanstormend talent, eigen merchandise en ik organiseerde evenementen in binnen- en buitenland. Marketing was (en is nog steeds) mijn creatieve speeltuin. Ik krijg enorm veel energie van het begrijpen van mijn fans, hier content voor te verzinnen waar ze echt iets aan hebben of waar ze voor stoppen met scrollen.

“Ik had op een gegeven moment meerdere top 100 deejays onder contract staan zoals Dimitri Vegas & Like Mike, maar heb ook tracks van Tiesto en Nicky Romero mogen uitbrengen. Dit was alleen mogelijk door sterke social accounts neer te zetten waar de fan echt iets aan heeft. Ik geloof heilig in dat je meer moet geven dan nemen. De tijd van schreeuwen ligt achter ons. Zodra ik een nieuw nummer uitgebracht had, gaf ik deze gratis weg aan mijn fans. En weet je wat het toffe was? Ze kochten het daarna gewoon!

“Nadeel was wel dat ik mij steeds meer bezig begon te houden met de zakelijke kant van de muziek, en minder met de creativiteit. Ik merkte dat ik steeds meer bezig was met andermans dromen te realiseren, de muziekindustrie is zien en gezien worden en veel was nep. Het was niet langer in lijn met mijn normen en waarden en ik verloor mijzelf langzaam.”

En toen?

“December 2016 heb ik mijn leven omgegooid. Ik was ongelukkig, zat tegen obesitas aan en werkte veel te hard. Ik stond niet stil bij de signalen die mijn lichaam mij gaf. Op 14 december voelde ik mijn arm tintelen, en niet veel later een druk op mijn borst. Ik heb het zekere voor het onzekere genomen en ben naar de spoedeisende hulp gegaan. Terwijl ik daar aan de hartbewaking lag heb ik een keuze gemaakt: Ik ben per direct met mijn succesvolle ondernemingen gestopt.

“Ik heb 12 maanden de tijd genomen om mijzelf weer te ontdekken. Ik ging weer gezonder leven, sporten, nam een diëtiste aan en mijn focus ging naar zelfontwikkeling. Ik hou ervan om mensen te inspireren, en deze reis wilde ik graag delen met de massa. Ik ben toen Fit Trainers gestart. Ik deel gratis content over mijn reis en wat ik gaandeweg leer. Dit kan zijn welke (fitness) oefeningen je thuis kunt doen, wat de kracht van meditatie is, welke voeding je moet eten, waarom een (semi)vegetarisch dieet geen slecht idee is tot aan hoe je om moet gaan met angst & paniek. Fit Trainers heeft nu 615.000 volgers op Instagram.”

Je lezing op Emerce Update heette Exponentieel groeien zonder te adverteren. Wat moet je doen om ‘viraal’ te gaan op Instagram?

“Ik zeg vaak: iedereen kan posten, maar niet iedereen kan viraal gaan. Ik gebruik hiervoor het Social Media Canvas. Een enorm krachtige tool die ik in de afgelopen 15 maanden heb ontwikkeld. Deze tool geeft inzicht in je superkrachten op sociale media, de behoefte (wie is jouw ideale doelgroep, en hoe vind je deze?) en je content.

“Momenteel heb ik 2,7 miljoen volgers op Instagram, verdeeld over meerdere accounts. Dit succes is alleen mogelijk geweest omdat deze accounts over onderwerpen gaan die mij 100 procent interesseren. Ik zal dan ook niet iets delen dat niet dicht bij mijzelf zou staan.

“We leven in een tijd waarin we alleen maar naar onszelf kijken, waarbij alles perfect moet zijn. En daar gaat het mis. Succes op Instagram is het creëren van herkenning. Ik zie de relatie tussen account & volger als die tussen mentor en held.

“Met een sterke belofte kun jij angsten en onzekerheden weghalen, vertrouwen opwekken, het persoonlijk maken en in de inner circle van je doelgroep komen. Met Fit Trainers doe ik dat door mijn tekortkomingen te delen, maar ook bruikbare handvatten aan te bieden hoe je dit op kunt lossen.

“Een vraag die je kunt stellen om achter je belofte te komen is: Waarom sta jij ’s ochtends op om je werk te doen? Voor mij is dat: Mensen helpen het beste uit zichzelf naar boven te halen en hun behoeden voor de fouten die ik heb gemaakt.

“Belangrijk is verder om je doelgroep beter te leren kennen dan wie dan ook. Dit doe ik onder meer aan de hand van de empathy map. Probeer waarde te delen met je volgers. Wat houdt ze bezig? Welke problemen kun jij voor ze oplossen? Stel je verkoopt T-shirts, dan kun jij delen waarom paars een modekleur is, en met welke andere kleding jij paarse R-shirts kunt combineren. Je kunt wasvoorschriften delen, hoe je een T-shirt het beste kunt opvouwen en opbergen zonder dat er kreukels in komen, hoe je gele vlekken bij de oksels kunt voorkomen of juist kunt verwijderen. Je hebt nu al zeven stukken content. Een andere manier is evergreen content te maken die je het gehele jaar door kunt gebruiken.”

Instagram is een medium voor met name tieners en twintigers of gaan we hetzelfde meemaken als Facebook, dat gaandeweg oudere gebruikers aantrok?

“Dit hangt heel erg af van het soort account dat je hebt. Op Fit Trainers is pakweg 40 procent tussen de 25 en 34 jaar en 20 procent tussen de 35 en 44. Maar op andere accounts die ik heb (over cartoons) is bijna 60 procent een tiener. Ik denk dat de gemiddelde leeftijd op Instagram, net als op alle platforms, langzaam hoger wordt. Met 1 miljard actieve gebruikers is iedere leeftijd op Instagram wel aanwezig. Als bedrijf zijnde dien je goed te kijken naar je belofte en behoefte, de juiste mensen trek je dan 100 procent zeker aan naar jouw account.”

Wat maakt Instagram zo’n interessant medium vergeleken met andere platforms?

“Picasso zei eens: Good artists copy, great artists steal. Daar is Instagram heel goed in. Kijk naar Stories, IGTV, stickers, etc. Instagram ‘steelt’ elementen van andere platformen en implementeert het in haar ecosysteem. Ook met shopping gaat Instagram een game changer worden. In mijn ogen gaat Instagram (ooit) richting een mother of all apps waarbij je bijna alles doet vanuit Instagram. Een soort van WeChat van de westerse wereld.”

Waar hoop je dat Instagram over pakweg vijf jaar zal zijn?

“Ik hoop dat er meer ondernemingen zullen zijn die echt waarde willen delen met de massa. Ouders niet langer neplikes en volgers kopen voor de verjaardag van hun kind (dit gebeurt helaas nog steeds), er meer content creators zullen komen, en minder lifecasters. Wij niet langer bang zijn om ook onze zwaktes te delen met als doel anderen behoeden voor de fouten die we hebben gemaakt. En we langzaam afstappen van het ‘perfecte plaatje’.”

Foto door ian dooley via Unsplash

Deel dit bericht

2 Reacties

Esther

Wat een goedkope onzin, alsof al die glamour en paradijs plaatjes herkenning oproept.

Blockchain killer

Oftewel:

– ouwehoer over een product wat mensen al kennen (iphone, playstation, automerken)
– ouwehoer over iets waar mensen naar verlangen ( eten, auto’s, vakanties naar warme landen, feesten, carriere als popster/dj
-ouwehoer over iets van alledaags (make-up, fietsen/auto’s repareren, koken, songfestival),

Easypeasy, succes gegarandeerd; werkt ook voor youtube of twitter!

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond