Deel dit artikel
-

Supermarkten trekken nog weinig Facebook-volgers

Bijna de helft van de Facebookfans van supermarkten doet hun dagelijkse boodschappen bij het betreffende merk. Bij Albert Heijn is 50 procent van de likers ook klant in de winkel. Bij de Lidl iets minder. De meeste klanten doen niks met het merk op Facebook. Dat blijkt uit de GfK Facebook Fan Monitor van GfK en Jalt.

Volgens GfK zijn er veel winkelklanten die nog geen fan van het merk op Facebook zijn. Gemiddeld is slechts twintig procent van de vaste klanten die Facebook gebruiken ook fan van het merk op Facebook. Bij Albert Heijn is dat slechts tien procent, terwijl Lidl hoger scoort met 33 procent.

Sommige fans doen meer dan het merk omhoog duimen. Zo blijkt bijvoorbeeld dat de huidige Lidl-fan met name veel Facebookpagina’s met win-acties ‘liket’, terwijl vaste klanten van Lidl vaak Facebookpagina’s gerelateerd aan huisdieren liken.

De GfK Facebook Fan Monitor gaat volgens het marktonderzoekbureau verder dan het verschaffen van inzicht in de samenstelling van de eigen Facebookfanbase per merk. Door iedere drie maanden vijfhonderdduizend likes van meer dan twaalfduizend Facebookers uit te lezen en te koppelen aan informatie uit het panel van GfK, krijgen merken uitgebreider inzicht in hun Facebookfans.

In de Facebook Fan Monitor van december 2012 zijn meer dan vijfhonderdduizend likes uitgelezen (pagina vind-ik-leuks, dus geen Likes van individuele berichten), van twaalfduizend panelleden die Facebook gebruiken.

Deel dit bericht

8 Reacties

G.

Waarom zou ik in godsnaam een supermarkt willen Liken op facebook? Of een wc papier merk willen volgen op Twitter. Seriously, waarom?

van Deurzen

@G: Like!!!! Idd, waarom waarom waarom?!

Robbert

Kijk op CheeryPost.com waarom je dat zou willen.

van Deurzen

@Robbert: ah dus om afgeleide initiatieven te promoten… echter door dit artikel blijkbaar nog niet erg zinnig, want men wil er nog niet aan…

Robbert

Nou het wordt voor de consument interessant als er bepaalde (persoonlijke) voordelen te behalen zijn met het “fan zijn”. En dat is wat enkele retailers binnenkort gaan doen en dan bedoel ik niet een Facebook Offer maar relevanter, pesoonlijker en positiever. Bijv. het automatisch versturen (via Facebook) van een cadeaubon op de verjaardag van een fan of een exclusieve aanbieding (bijv, een coupon voor gratis scheermesjes voor alle manelijke fans tussen 14 en de 18 jaar ect

Robbert

@rene karst haha maar waarom een koffiepad drie keer gebruiken als je gratis koffie kunt drinken bij de AH 😉

Ronald

correlatie merkbetrokkenheid consument met aantal likes op Facebook?

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond