Deel dit artikel
-

Tablet wordt tweede tv scherm

Tablets zoals de iPad zullen steeds vaker fungeren als tweede tv scherm. Dat vertelden diverse sprekers op het congres Het Nieuwe TV Kijken, dat gisteren in Hilversum werd gehouden.

Omroep RTL is druk aan het experimenteren met tablets om de televisiebeleving te versterken. ‘We zijn de dynamiek tussen het grote en kleine scherm aan het verkennen,’ vertelde Matthias Scholten, directeur content bij RTL, gisteren in Hilversum. Via een website kunnen kijkers sinds een week de hartslag van de kandidaten van X-Factor volgen.

RTL is vooral geïnteresseerd in toepassingen die alleen tijdens het programma gebruikt kunnen worden, bijvoorbeeld om op kandidaten te stemmen. ‘We zijn tegenwoordig bewust bezig met content voor websites. Voor ‘Oh Oh Cherso’ schieten we extra materiaal omdat we gemerkt hebben dat kijkers na de uitzending fragmenten willen delen met elkaar. Adverteerders hebben op deze manier trouwens ook de kans om onderdeel te zijn van de totale belevenis van programma’s.’

Consumenten zijn steeds vaker tijdens de uitzending met mobiele telefoons en tablets in de weer. Vandaar tv-makers in toenemende mate toepassingen ontwikkelen die de tv beelden aanvullen. Bij de start van het nieuwe Formule 1-seizoen met de Grote Prijs van Australië werd bijvoorbeeld een officiële F1 2011 Timing App voor tablet en smartphone gelanceerd, die in real time sector- en rondetijden en de temperatuur van het asfalt weergeeft. Op een 3D map wordt weergegeven waar de racewagens zich bevinden. Bij weer andere apps is het mogelijk live-commentaar te geven, bijvoorbeeld via Twitter. Scholten: ‘Twitter heeft het koffiegesprek over televisie een dag later min of meer vervangen.’

Ook kabelmaatschappijen als Ziggo hebben inmiddels iPad-applicaties ontwikkeld. Via de Ziggo app kan men zender- en programma-informatie opvragen. Tevens is er een koppeling met sociale netwerken als Twitter, Facebook en Hyves. De app is in nog geen maand tijd meer dan 30.000 keer via de Apple iTunesstore gedownload.

Ook Philips ziet toekomst in apps. De tv-fabrikant brengt binnen tien dagen Apple iPhone en Android apps op de markt voor haar Smart TV televisies, Blu-ray spelers en Home Cinema-sets. Daarmee wordt het makkelijker om deze apparaten te bedienen en programmeren dan via de traditionele afstandsbediening, vertelde Peter Vervoort, vice president Philips Net TV, gisteren in Hilversum.

Televisies van Philips bieden nu steeds meer interactieve diensten aan via widgets die de gebruiker op het scherm kan installeren. In de toekomst kunnen gebruikers deze tv-applicaties vanaf hun smart phone of tablet selecteren. Wereldwijd zijn er al meer dan 1 miljoen actieve gebruikers van Net TV. Vooral Uitzending Gemist blijkt populair. ‘Waar kijkers op de pc veelal videosnacken, oftewel kleine stukjes kijken, wordt op tv vaak het hele programma uitgekeken.’

Vervoort liet weten zeer geïnteresseerd te zijn in samenwerking met kabelmaatschappijen. Het bedrijf biedt nu zelfstandig Video on Demand-diensten aan en is daarmee een directe concurrent van de kabel. Philips wil echter contracten willen sluiten zodat kabelaars hun VOD-diensten ook buiten hun eigen verzorgingsgebied zouden kunnen aanbieden.

Op dit moment is Video on demand in Nederland echter nog niet echt doorgebroken. Uit onderzoek van TNO blijkt dat VOD bij de kijker duidelijk tweede keus is. ‘Men is bereid een film te bekijken als de televisie niets te bieden heeft,’ vertelde Menno Bangma van TNO. ‘Het is vrij spontaan gedrag en de films worden vrij willekeurig bekeken. Dat is wellicht teleurstellend nieuws voor kabelaars die ruchtbaarheid willen geven aan de nieuwe films.’

Een van de problemen volgens Bangma zijn de rechten. Nieuwe films worden via VOD weliswaar vrij snel aangeboden, tegelijk met beelddragers als Blu-ray en DVD, maar verdwijnen dan vaak weer voor maanden uit het aanbod. ‘Dat maakt dat het filmaanbod via VOD voor veel kijkers niet erg actueel is. Terwijl de voordelen van VOD wel worden begrepen. Men hoeft de deur niet meer uit.’

Foto: bmiphone (cc)

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond