Deel dit artikel
-

Takeaway neemt Duitse activiteiten Delivery Hero over

Takeaway, het moederbedrijf van Thuisbezorgd, neemt alle Duitse bezorgdiensten van Delivery Hero over. Tegelijk wordt Delivery Hero aandeelhouder.

Takeaway betaalt voor het Duitse belang 930 miljoen euro, waarvan 508 miljoen in cash en 422 miljoen aan Takeaway aandelen (pdf)

Het gaat om de merken Lieferando.de, Lieferheld en Pizza.de plus de Duitse tak van foodora. In de eerste negen maanden van 2018 verwerkten deze merken 23 miljoen orders met een totale waarde van 472 miljoen euro. Onder de streep bleef voor Delivery Hero 76 miljoen euro aan omzet over.

Delivery Hero krijgt een belang van circa 18 procent in Takeaway plus het recht om een onafhankelijke commissaris te benoemen in de raad van commissarissen.

Duitsland is de belangrijkste markt voor Takeaway na Nederland. Een aantal jaren terug was het bedrijf daar al marktleider met een marktaandeel van 39 procent. Takeaway.com wilde reeds in 2016 een aanzienlijk deel van zijn emissie-opbrengst aanwenden om te investeren in marketing in Duitsland, dat met een marktomvang van 4,5 miljard euro drie keer zo groot is als Nederland.

Voor Delivery Hero, ook al is het bedrijf in Berlijn gevestigd, is de Duitse markt minder belangrijk. Duitsland was enkele jaren terug slechts 16 a 17 procent van de omzet van Delivery Hero.

De strijd met Delivery Hero baarde beleggers wel zorgen. In een worst case scenario verbrandt het bedrijf de komende jaren tientallen miljoenen euro´s aan marketing in Duitsland zonder dat er een winnaar uit de strijd komt, waarschuwde de beleggersvereniging VEB. In dat scenario zou Takeaway.com weliswaar kunnen groeien in Duitsland, maar door de enorme marketingkosten om nieuwe klanten binnen te hengelen zal deze groei nauwelijks (economische) waarde hebben.

Met de overname heeft Takeaway geen grote concurrentie meer te vrezen.

CEO Jitse Groen denkt dat de Duitse bezorgmarkt nog volop groeikansen heeft. In 2017 had Takeaway 5 miljoen actieve klanten in Duitsland. Dit is nog maar 7 procent van de Duitsers boven de 16 jaar.

Deel dit bericht

2 Reacties

Kees

Eerste stappen fusie met Delivery Hero (die hiermee de op 1 na grootste aandeelhouder wordt) is een feit, goede stap om het gevaar van de combi Uber Eats / Deliveroo of het nog grotere gevaar Amazon / Deliveroo te weerstaan, al maken ze bij die laatste natuurlijk geen schijn van kans.

Jaap van Goor - Promanent b.v.

Slimme zet. Het is wel gigantisch veel geld, maar komt veel voor terug.
En er staat “een marktomvang van 4,5 miljard euro drie keer zo groot is als Nederland”. Maar als je de economie van Duitsland vergelijkt met die van Nederland dan is deze meestal 10x zo groot. Dus in potentie kan de markt in Duitsland ook nog eens meer dan verdubbelen.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond