Deel dit artikel
-

Takeaway.com bezorgde in 2017 zelf 1 miljoen orders

De eigen bezorgdienst van Takeaway.com, intern Scoober genaamd, bezorgde in 2017 bijna een miljoen orders voor aangesloten restaurants. Dat zijn doorgaans de wat luxere restaurants waar ook het gemiddelde bestelbedrag hoger ligt.

In Nederland ging het om circa 275.000 orders die door Scoober bij een restaurant werden opgehaald. De koeriers rijden niet om Scoober-kleding maar in kleding van het lokale merk van Takeway.com. In Nederland is dat dus Thuisbezorgd.nl. De bezorgdienst is actief in 24 Europese steden (vijf in Nederland) in zes landen.

Het nut van het Scoober wordt duidelijk in het jaarverslag dat Takeaway.com vanochtend publiceerde. Die 1,4 procent van de 68,3 miljoen orders vorig jaar leverde wel een drie procent omzetcommissie op, een kleine vijf miljoen euro.

Vooralsnog zijn de kosten (elf miljoen euro) hoger dan opbrengsten, maar de maaltijdbezorger denkt dat de omzet nog kan stijgen en werkt vanuit het grotere doel om meer restaurants op zijn netwerk aan te sluiten. En dat is de reden voor oprichting van eigen bezorgdienst.

Vooralsnog wordt er met geen woord gespeculeerd over de vraag of Scoober als apart extern merk moet worden neergezet. In zo’n constellatie zou het als apart label kunnen concurreren met diensten als Deliveroo en Foodora. “We geloven dat ons hybride model, waarbij Scoober in tandem werkt met de bezorgdiensten van restaurants zelf, de aantrekkelijkste strategie is om winstgevend te groeien.” In het management valt de eigen bezorgdienst onder de verantwoordelijkheid van COO Jörg Gerbig.

De bezorgdienst werd begin 2016 opgetuigd. Die heeft momenteel zo’n tweeduizend koeriers op de loonlijst staan, omgerekend 410 FTE van de in totaal 1.170. Dat waren er vorig jaar 214. Scoober staat in de boeken als ‘cost of revenue‘ en is als zodanig goed voor veertig procent van die post.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond