Deel dit artikel
-

Tapps tekent laatste commerciële zenders

Met het tekenen van Tien en MTV en het verlengen van het contract met RTL verzorgt e-mailbedrijf Tapps nu de partnermailings van alle Nederlandse commerciële omroepen. Het bedienen van Microsofts nieuwe e-mailsysteem Live.com blijkt moeizaam te verlopen voor e-mailmarketeers.

E-mailbedrijf Tapps verlengt het contract met RTL Nederland voor twee jaar en haalde Tien en MTV Networks als nieuwe klanten aan boord.

Tapps-bazin Annemiek Verhagen: "We hebben nu in totaal 90 bestanden in ons netwerk. We hebben zelf geen data, maar verzorgen partnermailings. We verzamelen en verrijken data in opdracht van uitgeverijen. Dat doen we nu voor alle Nederlandse commerciële zenders, maar ook andere bedrijven. We verrijken de opt-in bestanden van onze klanten."

Klikkende tv-kijkers

Op basis van profielen die onder meer de omroepen afgelopen jaren aanlegden van hun klanten, de klikkende tv-kijker, verstuurt het e-mailbedrijf gericht commerciële aanbiedingen. Verhagen: "Je kunt ontvangers van de partnermailings van MTV bijvoorbeeld een mailing van een telecomaanbieder versturen. Daarbij zou je kunnen schiften op leeftijd." In de e-mail wordt vervolgens doorgeklikt naar de site van de telecomaanbieder die op zijn eigen site klantgegevens kan vragen.

Hoewel rond de 80 procent van alle circulerende e-mail spam is, is e-mailmarketing volgens de directrice verre van dood. Haar bedrijf claimt adverteerders in contact te kunnen brengen met 5 miljoen consumenten en zakelijke gebruikers.

Spam springlevend, maar praktisch dood

"De term spam is als woord bijna uitgestorven in Nederland. Dat komt overwegend door de goede regelgeving. Bedrijven beginnen nu in te zien dat zemoéten e-mailen met hun klanten, bijvoorbeeld om telefonische helpdesken te omzeilen. Over het geheel genomen is de markt afgelopen jaren volwassener geworden."

Toch werkt de strijd tegen spam niet altijd in het voordeel van e-mailmarketeers. Een medewerker van Tapps stelde eerder deze week tegenover Emerce dat de introductie van het vernieuwde Hotmail, nu Live Mail geheten, voor problemen in de branche zorgt. De spamfilters zijn scherper afgesteld en de opmaak van HTML-mails moet anders dan marketeers gewend waren om te voorkomen dat een bericht een grote kleurloze brei wordt.

Volgens een ruwe schatting accepteert tussen de 30 en 40 procent van de Nederlanders die zich voor een e-mailnieuwsbrief aanmeldt ook commerciële berichten van partners van de betreffende site. Verhagen: "Dat houdt in dat er nog een potentieel ligt van 60 procent."

Bron foto: Old Sarge, overgenomen volgens Creative Commons-licentie

Deel dit bericht

3 Reacties

Kevin

Nou hebben webmasters jaren lang dubbele code moeten schrijven voor de IE browsers en de rest. Gaan we dit hele verhaal nou weer herhalen om een html mailtje naar live.com te sturen? Wat is toch het belang voor MS om zich niet aan standaarden te houden?

Richard

Over het niet houden aan standaarden: valt me de laatste tijd op dat de opmaak van sites als YouTube en Last.fm behoorlijk screwed up is in IE. Allerhande JavaScript errors… Firefox werkt gelukkig prima … 😉

Willem

Het is niet het probleem van de opmaak maar een probleem dat de afzender niet op de persoonlijke veilige lijst of in het adresboek staat van de Windows Live Mail gebruiker. Indien dit het geval is worden alle images geblokkeerd zoals dat ook in Outlook gebeurd en vele ander mail clients en programma's ter voorkoming van feedback aan SPAMMERS. De opmaak zal daardoor niet worden geladen maar indien de gebruiker op "Afzender Toevoegen" klikt geeft ie aan dat de verzender werkelijk de moeite waard is. Het is dan ook belangrijker om SPAMMERS te bestrijden dan e-mail marketeers voorrang te geven. E-mail marketeers moeten nu wel meer moeite doen om de aandacht van de gebruiker te verdienen. Bevestiging van opt-in is dus eigenlijk nu onafhankelijk van de e-mail verzender. Pas wanneer de gebruiker het echt de moeite waard vindt ipv per ongeluk of onbewust opt-ingeaccepteerd te hebben dan zal men toegevoegd worden aan geaccepteerde e-mail verzenders binnen Windows Live Mail. Een voordeel voor de e-mail marketeers is, is dat de kwaliteit van e-mail bestanden op deze manier vele malen hoger wordt. Op basis van open ratio's kan men dan ook de kwaliteit van de vergaarde opt-in adressen meten. Slechte open-ratio's betekenen waarschijnlijk "staat niet op de veilige lijst" of is voor de gebruiker niet de moeite waard.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond