Deel dit artikel
-

Emerce Research: ‘Te weinig visie in marketingstrategie’

Marketeers bij Nederlandse bedrijven verlangen een echt duidelijke visie op de technologiestack waarmee ze werken. Dat staat in het eerste onderzoek dat verschijnt bij Emerce Research.

“Veel CMO’s en digitale marketingafdelingen zijn goed in het identificeren van oplossingen voor specifieke use cases, maar richten zich daarbij te veel op de functies van de oplossing die ze zoeken. Er is vaak veel minder aandacht voor hoe de nieuwe tooling moet samenwerken en integreren met andere oplossingen in de martech stack”, zo leest het rapport.

Deze passage geeft het algemene beeld goed weer. Bijna de helft van de 721 respondenten in het onderzoek signaleert dat hun ‘martech stack’ bestaat uit een losse set van onafhankelijk van elkaar gekozen oplossingen. Er is juist behoefte aan een echte strategie voor het geheel van digitale marketingsystemen.

Men wil van aparte oplossingen voor CRM, e-mail en analytics naar marketingautomationsuites. De situatie is echter zo, dat een groot deel van de organisaties nog druk bezig is individuele oplossingen op het gebied van e-mailmarketing, conversieoptimalisatie en zoekmachinemarketing te selecteren. In mindere mate slechts in datagedreven marketingoplossingen ter ondersteuning van klant- dialogen en customer journeys.

De respondenten geven aan dat ongeveer tien procent van de digitale c.q. e-commercebudgetten naar marketingtechnologie gaat. Bij grotere bedrijven ligt dat iets hoger.

Deze eerste publicatie van Emerce Research komt tot stand in samenwerking met VODW Consultancy.

Het onderzoek van de hand van Chief Marketing Technologist Michael Klazema is eind 2017 gehouden onder ruim zevenhonderd respondenten. De resultaten zijn verwerkt in een rijk geïllustreerd rapport van 57 pagina’s. Behalve data en statistieken geeft het ook top 5-overzichten met populairste tools en middelen voor benchmarking. De gehanteerde categorieën zijn Advertising en Promotion, E-Commerce en Sales, Content en Experience, Data en Analytics, Management en Relationship en Social.

Foto: Ralf Steinberger (cc)

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond