Deel dit artikel
-

Telefoongids: nog steeds veel vraag naar papieren versie

Er is veel meer vraag naar de papieren telefoongids dan wordt verondersteld. Dat zegt uitgever DTG vandaag in een reactie op het bericht dat een Kamermeerderheid is voor het stopzetten van de huis-aan-huis verspreiding.

Volgens DTG wordt de papieren editie maandelijks door 3 miljoen mensen bekeken. Vooral buiten de Randstad is het gebruik hoger omdat daar meer ouderen wonen.

Vandaar DTG naar eigen zeggen niet heeft gekozen voor een algemene opt-in distributie. Opt-out is wel mogelijk. ‘Dat niemand de papieren gids meer gebruikt is een misverstand en feitelijk onjuist,’ stelt DTG. ‘De Telefoongids laat al jaren maandelijks het gebruik van de papieren Telefoongids door TNS NIPO meten en beschikt daardoor altijd over actuele gebruikscijfers.’

DTG erkent dat het onlinegebruik stijgt. De site Detelefoongids.nl wordt maandelijks door 5.8 miljoen gebruikers geraadpleegd, de mobiele Zoek & Vind app door 540.000 consumenten. Nu al komt 50 procent van de omzet van De Telefoongids uit online diensten. Over drie jaar zal dat percentage zo’n 80 procent bedragen.

De Telefoongids wil met de distributie van de papieren editie doorgaan zolang er voldoende vraag is vanuit consumenten en MKB-klanten en wanneer dit bedrijfseconomisch rendabel blijft, zo laat men weten. Op dit moment bedient De Telefoongids zo’n 160.000 MKB-klanten met zowel offline en online bereik en verschaft het bedrijf ruim 700 mensen emplooi.

De uitgever wil naar aanleiding van de recente aandacht de komende maanden ‘gericht in dialoog treden met diverse fracties om hen te informeren over de achtergronden en feiten rondom de distributie en consumptie van haar diensten en ontwikkelingen in de marktvraag.’

Deel dit bericht

23 Reacties

Boris Veldhuijzen van Zanten

Als dat waar is zou de telefoongids er geen enkel probleem mee moeten hebben dat hun product voortaan ‘opt-in’ wordt, er is tenslotte volgens hun eigen gegevens ‘nog steeds veel vraag naar papier’. Prima, handel daar dan naar en voldoe aan de vraag, zonder het iedereen op te dringen.

Jan Jaap Nijemeisland

Helemaal eens met Boris; vind dit bovendien weer een pracht van een goedpraat verhaal van DTG. Zeker als 50% van de omzet uit online komt, kunnen ze met alle gemak van de papieren versie af; scheelt ze ook nog eens een enorme hoeveelheid kosten, zodat ze een veel betere omzet draaien dan nu met een papieren telefoongids. Voorstelletje voor de DTG-ers: Geef je bezorgers een stapel telefoongidsen mee en laat ze aanbellen en de telefoongids aanbieden: wil men een gids, dan wordt ie gegeven, wil men m niet dan wordt ie niet gegeven; is men niet thuis, dan gaat er een briefje door de deur, dat ie aangeboden is en wanneer men er alsnog 1 wil dit kenbaar gemaakt kan worden en er alsnog 1 langsgebracht wordt. Zullen we wedden dat DTG misschien een keer 20% van de huidige hoeveelheid hoeft te drukken? En voor een ieder die het nu al wil aangeven, steun ik Alexander Kloppings link: http://www.sterftelefoongidssterf.nl. Ik ben al uitgeschreven.

Maurice Beerthuyzen

Leuk hoe de papieren gids wordt berekend: Waarschijnlijk via een steekproef? Die steekproef wordt dan x Nederlandse bevolking gedaan en vervolgens wordt de uitspraak gedaan dat de papieren gids 3 miljoen maal wordt geraadpleegd?
Wat vraagt NIPO in dat onderzoek? Ben ik wel benieuwd naar.

Jan Libbenga

‘Zeker als 50% van de omzet uit online komt, kunnen ze met alle gemak van de papieren versie af’

De logica daarvan ontgaat mij totaal. Geen bedrijf gooit de helft van de omzet weg.

Martina Pansier

Laat ik deze week nu een invulkaartje in de bus krijgen: of ik ja/ nee een papieren telefoongids wil hebben! Werk voor de klant: invullen en op de post doen. Wanneer ik daar geen zin in heb (vergeet of zoiets) behoor ik dan tot de Nederlanders die een papieren gids willen hebben? Ik wil die gids niet, maar moet daar wel veel moeite voor doen!

Rob

Is er geen script kiddie die even de gehele database van de telefoongids door hun eigen opt-out systeem kan halen? 😉

Yvonne van Puijenbroek

Lijkt me inderdaad een kwestie van omzetten naar OPT-in. Als ik een gids wil, dan vraag ik er wel om. Maar vooralsnog mis ik ‘m niet.

Daarnaast zouden ze ook eens moeten gaan nadenken om misschien meer te gaan onderzoeken waar precies de behoefte van de consument ligt. Als het echt alleen ouderen zijn die ‘m nog gebruiken, gooi er daar dan eentje door de bus.

En dit soort cijfers – op basis van een steekproef zeggen dat 3 miljoen Nederlanders ‘m nog gebruiken – lijkt me niet helemaal objectief berekend.

Kees

geen papieren telefoonboeken meer? Hoe moet ik dan mijn openhaard aansteken?

Denny

Heb thuis ook een steekproef gedaan. Wil dat ding niet hebben, en mijn vriendin ook niet. Dus 100% van de ondervraagden wil die gids niet hebben. Volgens de redenatie van DTG zou dit dan betekenen dat 16.743.497 van de Nederlanders die gids niet wil ontvangen…..

Michiel Klønhammer

Ik heb in de laatste vijf jaar geen telefoonnummer opgezocht via de diensten van de Telefoongids. Niet via een papierengids en niet via de website. Om te checken hoe de site tegenwoordig werkt, heb ik mijn naam en mijn bedrijven opgezocht: “Geen resultaat”. Er zijn tijden geweest dat ik nu mij zorgen zou zijn gaan maken.

Pascal Herijgers

Het gaat DTG natuurlijk niet om de telefoongids, maar om die gele pagina’s die erin zitten: De Gouden Gids. Zoals Jan al meldde zijn er 160.000 MKB-klanten die een entry in de Gouden Gids hebben. Een vermelding is gratis, echter, wil je een beetje meer dan twee regels met in een klein lettertype dan rinkelt de kassa. Met de papieren versie is DTG monopolist en de meeste mensen bewaren de gids, waarschijnlijk vanuit gewoonte. Op online is er veel meer concurrentie van andere bedrijvengidsen en alhoewel de telefoongids.nl 10,3 mln keer per maand wordt bezocht, heeft de online Gouden Gids anno nu namelijk Google Local Search dit soort cijfers waarschijnlijk per dag. En probeer dan nog maar de toegevoegde waarde van € 350 jaarlijkse investering aan te tonen. Dat is voor veel MKB’ers een dure link.

Neemt niet weg dat 50% omzet uit online verkregen knap werk is waarmee DTG duidelijk op de goede weg is om haar businessmodel te transformeren.

van Deurzen

@Libbenga: zal er niet bedoeld worden dat die 50% omzet naast online (vast niet alleen papier) veel kosten met zich meebrengen, dus eigenlijk niet al te efficiente omzet is? Uiteindelijk is omzet leuk, maar als de kosten gelijk zijn, is de waarde van de omzet nihil

Jelle

In 2008 toen ik bezig was met StopDeTelefoongids.nl hadden ze exact ditzelfde verhaaltje.

Problemen daarmee zijn:
– De mensen die je kan interesseren voor een telefonische enquete zijn een biased bevolkingsgroep
– Wij van WC eend (ik geloof er geen ruk van)

Jan Libbenga

Van Deurzen, waaruit moet dat dan weer blijken? Speculeren kan ik ook.

van Deurzen

@Jan Libbenga – speculeren op basis van de informatie die ik lees… 50% nu, 80% over drie jaar (omzet uit online). Ik mag toch aannemen dat het publiceren van namen en nummers uit een DB op een website, goedkoper is dan het publiceren van dezelfde cijfers in 7 mln telefoonboeken. Dus logisch gezien is de 50% omzet uit online lucratiever dan de 50% uit anders, stel zelfs 50% uit papieren gidsen. De kosten voor de papieren kant worden alleen maar hoger indien de effectiviteit van de papieren kant lager wordt – sterker nog met een verwachting van 80% uit online, bevestigd DTG dat zelfs, en is het kosten vs opbrengsten iets wat zal leiden tot het daadwerkelijk wegdoen van die omzet (nu 50, straks 20% tegen vergelijkbare kosten?). Natuurlijk doe ik aannames, maar dat lees ik er logischerwijs uit.

Jan Libbenga

‘speculeren op basis van de informatie die ik lees… 50% nu, 80% over drie jaar (omzet uit online). Ik mag toch aannemen dat het publiceren van namen en nummers uit een DB op een website, goedkoper is dan het publiceren van dezelfde cijfers in 7 mln telefoonboeken.’

Dat lijkt me een onzinnige conclusie. DTG heeft ruim 200 gele (Gouden Gids) pagina’s advertenties aan te bieden. De opbrengsten daarvan zijn altijd nog vele male groter dan druk- en verspreidingkosten.

Van Deurzen

200 pagina’s met zeg 15 betaalde advertenties per pagina. 3000 betaalde items. Volgens mij bieden ze t aan voor rond de 200 euro. Dus 6 ton…. 7miljoen telefoonboeken, maakt dus productiekosten die zo’n boekwerk 8,6 cent mogen laten kosten. Goh laten we gek doen en 1000 euro per advertentie vragen, dan 5x zoveel wordt 3 mln omzet, 7mln boekwerken. 43 cent om die kilo’s papier te produceren….. Hmmmm ik geloof dat het gros van de kosten of subsidie op basis van de telecomwet moet zijn of dat die 50% omzet vanuit online de papierverzameling aardig moet ondersteunen!

Jan Libbenga

Van Deurzen: knap hoor, dat je als beste stuurman aan wal al die cijfers even losjes uit je mouw schudt, maar ik vermoed zo dat je nog nooit een blik hebt geworpen op de balans van DTG, of zelfs maar een stap in dat bedrijf hebt gezet. Dus die rekensommen van je zeggen niks.

Van Deurzen

@libbenga: succes met wat je doet en wat je wilt vertellen, blijkbaar wil je alleen zeuren, en ben je vooral voor het verspreiden van de tekefoongids. Geef dat dan gewoon eerlijk aan, wel zo netjes. Laters!

Jan Libbenga

Van Deurzen: het is mij om het even of die gids al dan niet wordt verspreid, waar ik moeite mee heb zijn makkelijke commentaren daarover.

Rinus Vermeer

Ik val onder de categorie ouderen, kan goed met de computer en smartfoon overweg, maar toch vind ik het telefoonboek nog steeds een goede en overzichtelijktelijke adressengids.
Ik zou hem zeker niet willen missen.

Jorn Eiting - Synz BV

Ik begrijp alle redenaties hierboven volledig en ben ook tegen het pak papier dat hier elk jaar van de bus naar de bak gaat, maar zie ook de waarde vanuit DTG.
Er zijn namelijk weinig magazines die een dergelijke oplage hebben, vaak prominent naast de koffietafel ligt en dat voor een heel jaar lang!
Even een reeks aannames van mijn kant. Al zou de CTR (om in online termen te blijven) 1% zijn (echte gebruikers gebruiken hem ongetwijfeld vaker), dan zijn dat 70.000 clicks en tijdens het bladeren worden er meerdere pagina’s geraadpleegd, dus aan pageviews kun je dat zo x3 doen. 210.000 pageviews voor 1 blad in print is niet slecht, en dan de homepage (cover) en checkout (achterkant) nog niet meegerekend.
Daar kunnen veel magazines nog een puntje aan zuigen, en die rekenen vaak ook nog exorbitante prijzen voor een advertentie om de redacties en print hoog te kunnen houden.
Ik zou voor een opt-out zijn, via internet. Dat scheelt ook weer drukkosten en dus waste ;D

TH.J.Rooijakkers

Over de gele gids. De gele gids hoef ik niet elk jaar te hebben kan het ook om de 3 jaar?

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond