Deel dit artikel
-

Telemarketeers wachten verrassingsinvallen Opta

Telecomtoezichthouder Opta gaat boetes van maximaal 450.000 euro uitdelen aan telemarketeers die over de grens gaan bij het benaderen van consumenten. Vier grote belangenorganisaties uit het bedrijfsleven, waaronder telemarketeers, verwelkomen de handhavingsactie van Opta. Voor eind 2006 lanceert de overheid één centrale plaats waar consumenten met al hun klachten over bedrijven terecht kunnen.

Brancheverenigingen DDMA, VCN, WGCC en Thuiswinkel.org omarmen het initiatief van Opta om de telemarketingsector strenger in de gaten te houden. Pogingen tot zelfregulering leidden volgens de overheidsorganisatie tot weinig resultaat. Consumenten worden overdag en ´s avonds nog steeds ongewenst lastig gevallen met commerciële telefoontjes en tot voor kort was er geen plek om daarover te klagen.

Invallen en verrassingsbezoeken
Herman Nieuwenhuis, woordvoerder voor de telemarketingbranche, reageert tegenover Emerce: "Dit is het begín van handhaving van de Telecomwet en regelgeving. Dat doen we gezamenlijk." Opta-zegsman Edwin van der Haar over de praktische invulling: "We zouden invallen en verrassingsbezoeken kunnen doen bij call centers en de scripts opvragen. Dat doen we op eigen initiatief op naar aanleiding van klachten. We gaan ook met de branche spreken over de formuleringen van de belscripts."

De toezichthouder heeft nog een verdachten op het oog. Nieuwenhuis' leden verzamelen sinds februari consumentenklachten via Telemarketinglijn.nl. Het is nog niet bekend hoe Opta klachten uit de markt gaat trekken.

Een van de doornen in de Opta-ogen is het feit dat telemarketeers amper het wettelijk verplichte opt out-principe toepassen. Bellende bedrijven moeten de consument tijdens ieder telefoongesprek melden hoe deze uit de belbestanden verwijderd kan worden. De callcentra zijn daarin nalatig omdat ze vrezen in korte tijd veel klanten kwijt te raken en hun belbestand te zien krimpen.

Pogingen tot zelfregulering baatten niet. Het speciaal daarvoor ingerichte Infofilter wordt slecht gebruikt. Bij Infofilter geven consumenten aan dat ze geen ongevraagde reclame meer willen ontvangen. Uit de DM media enquête 2005-2006 bleek dat 47 procent van de ondervraagde direct marketeers het Infofilter niet eens raadpleegt.

Wanneer de Opta de jacht op belboeven begint, staat nog niet vast. Net als bij ongevraagde e-mail heeft Opta nu ook een mandaat om lastige belbedrijven aan te pakken. De toezichthouder mag boetes opleggen van hooguit 450.000 euro.

Digitale klaagmuur in de maak
Tegen het einde van 2006 hoeven Nederlandse consumenten niet meer te zoeken op internet of telefoongids naar de juiste plek om te klagen over een bedrijf. Verscheidene Nederlandse overheidsorganisaties zijn bezig met de zogeheten Consumentenautoriteit. Dat is initiatief van Economische Zaken, telecomtoezichthouder Opta, energietoezichthouder DTe en mededingingsautoriteit NMa.

Consumenten met klachten over sms spam, lastige telemarketeers en andere opdringerige verkooppraktijken kunnen voor 2007 bij een gezamenlijk informatieloket. Via internet en de telefoon kan men formeel een klacht indienen over bedrijven. Die klachten worden verzameld en onderzoekt. Voordat de digitale klaagmuur gerealiseerd kan worden, dient er een nieuwe wet te worden aangenomen. Naar verwachting wordt de Wet Handhaving Consumentenbescherming binnen enkele weken van kracht.

Deel dit bericht

4 Reacties

Kiwi

De OPTA is het staatsorgaan dat toezicht houdt op de telecommarkt in Nederland. Dit soort clubs worden altijd opgericht met een bepaald doel voor ogen, in dit geval het bewaken van de concurrentie op de telefonie-markt, maar op een vreemde manier heffen dit soort clubjes zich nooit meer op, ook niet als het doel al lang en breed bereikt is.  Nog nooit waren er zoveel verschillende soorten telefonieaanbieders, met verschillende diensten. Van prepaid GSM tot aan internettelefonie. Via de kabel, via sattelieten, via het vertrouwde KPN-netwerk, de mogelijkheden zijn enorm. Met als gevolg dat bellen naar Australië anno 2006 goedkoper is dan bellen naar België in de tijd dat de PTT nog een staatsmonopolie had. Het lijkt duidelijk dat de vrije markt haar heilzame werk doet, en dat verder toezicht daarmee overbodig raakt.Mocht het toch fout gaan zou je natuurlijk altijd weer een OPTA kunnen oprichten. Ook de OPTA heeft zich dit op tijd gerealiseerd. En zoals het dan gaat, dan worden er dus maatregelen genomen. Geen maatregelen om de organisatie op te heffen natuurlijk, dat zou te logisch zijn. Nee, er worden nieuwe problemen gezocht waar men zich dan op kan gaan richten. Zo merkt iedere internetter ongetwijfeld weinig van de heilzame werking van de OPTA, die zichzelf immers heeft aangewezen tot nationale spam-bestrijder. Spam, de ongevraagde e-mail berichten die u meestal proberen te verleiden tot de aankoop van Viagra-pillen of andere lustopwekkende diensten in de aanbieding hebben, schijnt namelijk een groot probleem te zijn. De vrije markt heeft daarvoor allerlei commerciële diensten ontwikkeld met de naam Spam-filters, de OPTA doet de spam-bestrijding van overheidswege. Zonder commercieel product zit uw mailbox nog steeds barstensvol met rommel. Wat de OPTA ook gedaan heeft de afgelopen jaren, effectief tegen spam is het in ieder geval niet geweest. En nu is de OPTA weer in het nieuws vanwege een nieuw stokpaardje, de mannen en vrouwen achter de bureau's moeten toch wat te doen houden natuurlijk. En dus gaat men strenger ingrijpen op de markt van telemarketing. Natuurlijk is het vervelend dat er bedrijven zijn die ongevraagd bellen. Maar het is nog veel vervelender als die bedrijven dat niet meer zouden doen. Ten eerste krijgt u dan die soms best leuke aanbiedingen niet meer, ten tweede hebben dan al die studenten die telemarketing als bijbaan hebben dan opeens weinig meer om hun magere studiebeurs mee aan te vullen. Bovendien, wat geeft de overheid het recht om in te grijpen bij zaken die als vervelend worden ervaren? Als er levens op het spel staan, als er gewonden vallen, dan zou er eventueel heel misschien ergens een rol liggen voor de staat. Maar dat alles is nog niet het geval. Als iemand zich echt ergert aan telemarketeers kan hij of zij altijd de hoorn op de haak smijten, al dan niet gepaard gaand met het uiten van wat verwensingen. Niet netjes, wel effectief, en het lucht misschien nog wel beter op dan een uurtje bij de psycholoog. De OPTA geeft zo wel een keurig inkijkje in hoe overheidsinstanties vooral zichzelf in stand houden. Want de toegevoegde waarde is nul, dit in tegenstelling tot de kosten. Die kosten zijn makkelijk gedekt, want de OPTA kan boetes tot 450.000 euro opleggen.Wel is uw vrijheid weer een beetje beperkt. Want stel dat u nu eens een telemarketing bureau wil starten. Hoe lang bent u dan bezig om uw erkenning van de OPTA te krijgen?Uiteraard werkt de OPTA samen met de brancheorganisaties. Voor die organisaties is dit weer een gouden kans om nieuwkomers van de markt te weren. Zoals men zelf ook stelt in het persbericht van vandaag: "In de komende weken overlegt OPTA verder met de branche om haar handhaving zo goed mogelijk aan te laten sluiten bij de zelfregulering. Doel is dat beide elkaar versterken, zodat de consument minder overlast ervaart en telemarketingactiviteiten op de juiste wijze kunnen worden uitgeoefend." Prachtig. De Haagsche ambtenaren gaan bepalen hoe de commerciële activiteit genaamd 'telemarketing' het beste kan worden uitgeoefend. Welkom in de DDR, Dutch Democratic Republic

Prosument

Ik heb deze reactie met verbazing gelezen…. ik hoop dat iemand hier een sarcastische reactie heeft willen gegeven, en daarbij suggereert voor een telemarketingclub te werken…. Zo niet, dan denk ik dat de dreiging van de OPTA al begint te werken. Alhoewel ik ook vind dat de OPTA (iets) teveel probeert te bewaken, denk/hoop ik dat de telemarketeers nu eindelijk eens aan banden worden gelegd. Ja, aan banden. Dus niet verboden o.i.d., maar de consumenten respecterend. Opmerkingen als 'de haak er op gooien', etc. onderstrepen het feit dat de markt goed begrijpt hoe er tegen het product telemarketing aangekeken wordt: storend, veelal ongewenst en soms zelf een inbreuk op de privacy. Dus: alles op basis van opt-in. Als ik iets wil, dan geef ik dat wel aan! Pro-sument.

Poster_emerce

Ook ik heb de reactie met verbazing gelezen.  Het artiekel noemt duidelijk dat zelf-regulering niet werkt (bijna de helft speelt het spelletje niet mee, en is (terecht) bang dat hun bel-lijsten behoorlijk klein zullen worden). En als dat zo is dan zal er toch iets anders gedaan moeten worden. Telemarketers hebben, zoals veel bedrijven, weinig-tot-geen respect voor een "nee" van hun klanten als het negeren ervan geld oplevert. Maar, als de OPTA echt goed werk wilt doen dan zorgen ze ervoor dat callcenters een unieke code mee moeten zenden ten bate van nummer-herkennings apparatuur. Helaas is de kans daarop vrijwel gelijk nul. Gelukkig bellen op dit moment alleen nog maar callcenters, (overheids) bedrijven en (de paar) telefooncellen nog standaard met een afgeschermd nummer. En evenzo gelukkig is het mij mogelijk om, sinds kort, deze z.g.n. nul-nummers te blokkeren. Ahhh !… Wat is dat lekker, om nu eens een keer niet elke week een paar keer lastig gevallen te worden door zo'n Telemarketer-bobo.

Het Geweten

@kiwiHoewel ook ik mezelf bepaalde zaken afvraag bij de Opta wil ik toch even reageren op de volgende passage in je stuk: "Maar het is nog veel vervelender als die bedrijven dat niet meer zouden doen. Ten eerste krijgt u dan die soms best leuke aanbiedingen niet meer, ten tweede hebben dan al die studenten die telemarketing als bijbaan hebben dan opeens weinig meer om hun magere studiebeurs mee aan te vullen" Ik heb zelf bij mijn laatste verhuizing in een vlaag van verstandsverbijstering vergeten bij KPN aan te geven dat mijn numer geheim moet zijn en niet vermeld mag worden in de telefoongidsen. Ik wordt steeds vaker lastig gevallen voor zaken waar ik geen enkele behoefte aan heb. Aangezien ik mijn telefoonlijn alleen nog gebruik om te internetten heeft niemend mijn nummer. Als de telefoon over gaat dan is dus momenteel de kans dat het een telemarketing bureau is meer dan 95%. En ik vind dat RETEVERVELEND! Ik ben namelijk niet geinteresseerd in die "best leuke aanbiedingen van jou". En aangeven dat je niet gebeld wilt worden en je op die zogenaamd zelfregulerende lijst laten zetten heeft ook niet geholpen.En de reden " wat moeten die arme werkstudenten anders voor werk doen"….die is helemaal stupide. We hoeven toch geen bedrijfstak overeind te houden omdat er studenten bijverdienen? Wat is dat nou voor achterlijke reden? Je stukje is aardig, maar slaat op sommige punten de plank finaal mis!

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond