Deel dit artikel
-

Template voor sms-code biedt genoeg transparantie

Commentaar op de template voor online sms-reclame wordt door de stichting sms-gedragscode resoluut van de hand gewezen. Het format zou genoeg duidelijkheid moeten bieden om misleiding bij de klant te voorkomen.

De sms-code, die is opgesteld vanuit de sms-branche, bevat ook een template (PDF) voor online advertenties die sms-diensten aanprijzen. Het document omvat een stapsgewijze omschrijving waar een reclame aan moet voldoen en wat uit den boze is. Emerce legde de template voor aan twee usability experts die van mening waren dat de template stevig aangescherpt kan worden.

Het commentaar van de usability-experts, wijst Jilles van den Beukel, voorzitter van de stichting sms-gedragscode, van de hand: "Dat gaat over kleine zaken als de lettergrootte en de kleur van de letters. Wij hebben hier goed over nagedacht en een goede set afspraken gemaakt waardoor er geen misleiding meer is bij de klant." Van den Beukel wil kijken waar de template toe leidt in de praktijk: "We zijn nog in gesprek met de Reclame Code Commissie op de template op te nemen in de Reclame Code en dat gaat goed. Laten we dat eerst afwachten."

Volgens de experts zou er in de reclame in één zin duidelijk gemaakt moeten worden dat de klant een abonnement afsluit. Van den Beukel: "Dat kan je niet in de advertentie zetten. Dat hoort in het sms-bericht thuis. Daar moet het helder zijn. Het klopt dat de zin vaak onderaan het bericht staat, daar zijn de partijen vrij in. Alles bij elkaar genomen is er genoeg transparantie voor de eindgebruiker. Discussie blijft er natuurlijk altijd." Hij wijst op het feit dat mensen hun mobiel altijd nog kunnen laten blokkeren voor dergelijke diensten: "En ze kunnen zich altijd weer afmelden."

Deel dit bericht

1 Reacties

Ruben Timmerman

Aardig dat van den Beukel aangeeft dat wij (de usability experts) zeuren over lettertjes en andere onbelangrijke details, terwijl dat nu juist is waar 90% van hun eigen richtlijn over gaat. Als onze kritiek geneuzel is, is de richtlijn een wassen neus. Wellicht leuk even te kijken hoe zo'n allesbepalende SMS er dan uitziet, want dat is waar het volgens Jilles over gaat, en dat is (toevallig) ook iets wat niet expliciet in de richtlijn wordt genoemd. Dit is zo'n bevestigings-SMS: ——————————–Je bent door naar de finale, sms nu IPHONE ON naar 9988 om de iphone te winnen. Stoppen? iphone uit Info http://www.yamtalk.com is abonnementsdienst 9E/wk——————————–  http://www.usarchy.com/2008/08/sms/  Ik weet niet of de quotes in dit artikel verbatim zijn, maar dingen als "Wij hebben hier goed over nagedacht en er is geen sprake van misleiding bij de klant" klinkt bijna net zo logisch en geloofwaardig als die bruchte Iraakse minister van voorlichting destijds. Ik mis in ieder geval het oorzaak-gevolg stukje in alle quotes.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond