Tencent: 2 miljard gebruikers messengers

Het Chinese internetconcern Tencent heeft via zijn messengerapps QQ en WeChat bijna twee miljard maandelijks actieve gebruikers. Daarnaast heeft het 147 miljoen abonnees die maandelijks betalen voor spelletjes, muziek, video en ander entertainment.

Tencent boekte in het eerste kwartaal van 2018 een omzet van 11,7 miljard dollar, een toename van 48 procent. De netto winst steeg in die periode met 65 procent tot 3,8 miljard dollar. Dat valt te lezen in de kwartaalcijfers die gisteren in Hong Kong werden gepubliceerd (PDF).

Samen met Alibaba en Baidu behoort Tencent tot de grootste internetbedrijven van China. Het is vooral een mediabedrijf dat een breed portfolio consumentendiensten exploiteert. Deels tegen betaling (abonnement of losse spelonderdelen), deels op basis van reclame-inkomsten (PDF).

Reclame-inkomsten zij goed voor ongeveer vijftien procent van de omzet. Betaaldiensten voor 63 procent.

Zoals Facebook eigenaar is van populaire chatdiensten FB Messenger en WhatsApp is Tencent dat over QQ en WeChat. QQ vindt zijn oorsprong op de desktop, WeChat op de smartphone.

Foto: Gauthier Delecroix (cc)

3 Reacties

Twee miljard gebruikers en 147 betalende abonnees?! Typo lijkt me. 147 miljoen waarschijnlijk 😉

Oei ja, je hebt gelijk. Direct aangepast. Dankjewel.

Tencent en Alibaba zijn echt zulke massive bedrijven. Heel interessant hoe het daar in China aan toe gaat op gebied van internet en e-commerce. Zij zijn zoveel verder dan wij hier in het Westen, anders gezegd: wij lopen achter.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond.

terug