Deel dit artikel
-

Terugblik 2012: Do not track

Internetprivacy stond gedurende 2012 hoog op de agenda, niet alleen vanwege de omstreden cookieregeling, maar ook door de Volg Mij Niet-knop die opdook in de jongste versies van de webbrowsers. Google kreeg voor het omzeilen van de privacyregels van Apple zelfs een miljoenenboete opgelegd.

De adverteerderslobby deed dit najaar zo goed haar best dat het World Wide Web Consortium ondanks dagen vergaderen in Amsterdam geen overeenstemming bereikte over een standaard. Europa en de VS verschillen in opvatting hemelsbreed van elkaar. Tot ergernis van Eurocommissaris Neelie Kroes, die fel uithaalde. Een ding kregen de adverteerders niet voor elkaar: Microsoft zette de functie standaard aan in Internet Explorer 10.

Toegegeven: het is aan websites en de adverteerders om de regels toe te passen, maar ontwikkelaars van de Do Not Track-technologie dreigen adverteerders die de functie niet willen omarmen hard aan te pakken.  Toch valt het in de praktijk wellicht nog reuze mee: slechts een op de tien gebruikers van Firefox kiest voor de optie om niet gevolgd te worden.

Standaardenorganisatie W3C verwerpt Do Not Track in Internet Explorer (juni)

Na de advertentie-industrie heeft nu ook standaardenorganisatie W3C zich uitgesproken tegen de opt-out functie in Internet Explorer. Microsoft wil de Do Not Track-knop in de nieuwe versie van de browser standaard aanzetten.

Do-Not-Track: dood of levend? (augustus)

Do-Not-Track zou een oplossing kunnen zijn in alle onzekerheden en onduidelijkheid rond de nieuwe cookiewetgeving. Maar is dat wel echt zo?

Microsoft nuanceert Do-Not-Track-beleid (augustus)

Gebruikers van Internet Explorer 10 krijgen straks toch de keuze om te bepalen of zij cookies willen accepteren of op andere wijze gevolgd willen worden.

Google stemt in met miljoenenschikking (augustus)

Google zal 25,5 miljoen dollar (18,3 miljoen euro) betalen aan de Amerikaanse Federal Trade Commission voor het omzeilen van de Do Not Track-functie in de Safari-browser van Apple.

Kroes kraakt Volg-me-niet standaard (oktober)

Vorige week is door het World Wide Web Consortium (W3C) in Amsterdam dagenlang vergaderd over de standaard op uitnodiging van het Interactive Advertising Bureau (IAB). Men kwam er niet uit. Het grote struikelblok is dat de Europese wetgeving verder gaat dan de Amerikaanse. Er wordt nu gekeken of er twee standaarden kunnen worden ontwikkeld.

Grote adverteerders klagen over Internet Explorer (oktober)

Multinationals als Unilever, Kellogg, McDonald’s en Ford klagen over de privacy-instellingen in Internet Explorer 10. Microsofts nieuwe browser doet hetzelfde als wat de cookiewet in Nederland doet: adverteerders slechtziend maken.

De komende week staat Emerce stil bij de hoogte- en dieptepunten van alweer een bewogen onlinejaar.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond