Deel dit artikel
-

Tesco investeert 150 miljoen extra in online kanaal

De Engelse supermarktketen Tesco investeert 150 miljoen pond extra in zijn digitale kanaal. Dat maakt deel uit van een investeringen 1 miljard om winkels aan te passen op veranderd klantgedrag en meer service in de winkels.

Klanten zullen in toenemende mate het web gaan inzetten om hun dagelijkse en wekelijkse boodschappen te gaan doen. Ze zullen vaker thuis bestellingen gaan plaatsen van non-food en versartikelen en verlangen een groter online aanbod.

Vanuit dat besef investeert Tesco een miljard pond in zijn Engelse en buitenlandse winkels. Zo zullen er meer winkels worden ingericht voor Click & Collect-diensten. Dat houdt in dat klanten thuis en via hun mobiel boodschappen kunnen bestellen via internet. Vervolgens halen ze alvast ingepakte bestelling af bij een filiaal in de buurt. Dat vereist echter dat zowel de winkels als het personeel met die gedragsveranderen meegaan.

Bij de presentatie van de jaarcijfers maakt het bedrijf daarom bekend, dat het aanzienlijke extra investeringen doet in het digitale en fysieke kanaal. Een miljard in totaal, waarvan 150 miljoen pond in online.

Warenhuis Tesco Direct, dat meer een warenhuis dan een supermarkt is, verdubbelde in de afgelopen weken zijn aanbod tot 75.000 producten. Daarnaast stelt het zijn leveranciers in staat om meer producten via het web aan te bieden dan ze in de fysieke winkels doen.

Het aantal supermarkten dat Click & Collect gaat bieden, moet ook nog groeien. Inmiddels is die dienst voor zeventig procent landelijk dekkend. 774 winkels bieden die optie en nog eens 45 winkels staan via internet ook de verkoop van verswaren toe. Dat laatste segment zal groeien, al doet de leiding geen uitspraken over zijn doelen.

De Poolse webwinkel ging onlangs live. Die in Tsjechië binnenkort. Tesco is niet actief in Nederland, aangezien de markt hier word gedomineerd door Albert Heijn en Jumbo.

Albert Heijn hoopt tegen het einde van 2012 zijn eerste Click & Collect-punten te openen. De onderneming heeft als doel om zijn online omzet tot 2016 te verdrievoudigen tot anderhalf miljard euro. Ahold boekte in 2011 een omzet van 30,3 miljard euro met zijn activiteiten in Nederland, België en Amerika. Het verwacht op internet vooral veel groei te kunnen realiseren met de verkoop van non-food artikelen, zoals met het assortiment van bol.com.

In navolging van Tesco begint Albert Heijn ook Wi-Fi te installeren in een aantal winkels.

Foto: John Blackmore (cc)

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond