Deel dit artikel
-

Thijs Schouten (HEMA): ‘Ik wil meer uit bestaande systemen halen’

Bij Intergamma eigende Thijs Schouten zich alle kanten van e-commerce bij een retailketen toe. Die expertise mag hij nu te gelde maken bij HEMA, dat op alle fronten in groei investeert.

Hoe ben je bij HEMA terecht gekomen?
“In mijn tijd bij Intergamma werd ik wel vaker gebeld en gemaild, maar daar zat ik met veel plezier. Op een gegeven moment kreeg ik echter het idee om wat anders te gaan doen. Bij mijn vorige werk heb ik veel kunnen opzetten en ik was aan iets nieuws toe. HEMA benaderde me. Het is een Nederlands merk en dat triggert me. Ik sloeg vooral aan op waar ze vandaan komen en naartoe gaan. Ze willen zich ontwikkelen van retailer naar een nog sterker Nederlands merk.”

Wat spreekt je daar in aan?
“Het is een Nederlands bedrijf met internationale ambities dat echt omnichannel werkt. Bovendien is het natuurlijk een stuk Neerlands trots. Iedereen kent HEMA en velen hebben het merk in hun hart. Dat is niet overdreven. Ik ben echt fan en retail is altijd al mijn passie geweest. Om je een idee te geven: mijn zus woont in Nieuw-Zeeland en als je haar vraagt wat ze aan Nederland mist, dan is dat HEMA. Nou, dát zegt iets over een merk.”

Wat doet een head of online trading?
“Ervoor zorgen dat klanten de producten goed kunnen vinden in het online kanaal, dat frictieloos kunnen bestellen en laten bezorgen of ophalen in een winkel. Het hele stuk tot aan de check-out is de verantwoordelijk van mijn team, dat uit twintig man bestaat. Dat zijn onder meer e-categorymanagers, product- en conversiespecialisten. Het boeiende aan omnichannel retail is de link tussen de fysieke winkels en online en hoe ze elkaar kunnen versterken. Waarbij mijn focus altijd op de eindconsument ligt.”

Je had het over ‘van retailer naar merk met een verhaal’. Wat houdt dat in?
“Het is deels mechanisch en deels emotioneel. Het eerste: we kunnen bezoekers beter helpen in hun reis over de website. Vervolgens kunnen ze kiezen of ze op de site of in de winkel willen kopen. Maar waar je het productniveau ontstijgt, kun je verhalen gaan vertellen. Dat heeft te maken met merkuitstraling en ook wat je – letterlijk – vertelt en laat zien. Klein voorbeeld: vanaf nu is al ons katoen duurzaam, maar dat vertellen we nog helemaal niet. Of dat we net een nieuwe collectie porselein hebben. Ook daar valt veel over te vertellen.”

Interessant. Wat doe je nog meer?
“Ik zit op dit moment nog in een aftastende fase, maar een kans is dat HEMA een grote data-afdeling heeft en uit hun gegevens blijkt dat er veel kansen voor cross- of upselling zijn. Dat soort zaadjes plant ik momenteel.”

Welke ervaring uit eerdere functies gaat je helpen bij je nieuwe werkgever?
“Bij Coolblue heb ik echt datagedreven leren werken: leren kijken hoe de klant zich beweegt en testen, testen en nog eens testen. Bij Kaspersky, dat een softwareproduct verkoopt, draaide het vooral om retentie. Leerzaam. En bij Intergamma keek ik met mijn team hoe wij de website konden optimaliseren met bestaande tooling. Hier ligt ook een kans voor HEMA: het maximale halen uit de bestaande systemen, data en reviews.”

Waar sta je over vijf jaar?
“Vermoedelijk werk ik nog bij HEMA, want ik houd van de omgeving van een vaste werkgever. Ongetwijfeld in online en omnichannel retailing, want daar geniet ik echt van.”

* Dit artikel is eerder gepubliceerd in het novembernummer van Emerce Magazine #174.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond