Deel dit artikel
-

Thuiswinkel.org eist publiek online identificatiemiddel

Thuiswinkel.org stuurt samen met een aantal partners een brandbrief naar minister Knops van
Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties met de eis om haast te maken met een algemeen bruikbaar publiek online identificatiemiddel.

Een soort DigiD, maar zonder het alleenrecht daarop voor overheidsinstanties. Thuiswinkel.org roept samen met ANVR, INretail, Techniek Nederland, Detailhandel Nederland en VBIN de minister op zo’n systeem te ontwikkelen. Zij zien het kunnen identificeren van een persoon met een publiek middel als een basisvoorziening in de huidige digitale samenleving.

Een online identificatiemiddel kan handel tussen marktpartijen stimuleren, maar ook grotere en andersoortige transacties en handelingen mogelijk maken. Het is een middel om een nieuwe kant van de digitale economie te realiseren.

“Door het afschermen van het publieke eID-middel voor gebruik door BV Nederland veroorzaakt de overheid een fundamenteel en onwenselijk verschil tussen fysiek en digitaal handelen”, vertelt Just Hasselaar, beleidsadviseur digital transactions bij Thuiswinkel.org. “Ook werkt de overheid door de lange aanloop in dit traject identiteitsfraude in de hand en lopen Nederlandse ondernemers financiële kansen mis.”

“Keuzevrijheid in identificatiemiddelen is in dit domein van groot belang”, betogen de zes instanties die een aanzienlijk deel van het Nederlandse bedrijfsleven vertegenwoordigen. “Burgers moeten erop kunnen vertrouwen dat de overheid identificatiemiddelen verstrekt waarmee zij zich veilig en snel kunnen identificeren. In de fysieke omgeving kan dit met een paspoort of rijbewijs, maar ook in de online omgeving moet het publieke eID deze maatschappelijke rol gaan vervullen.”

De zorgen van de overheid over de concurrentie tussen een privaat en publiek middel in de identificatiemarkt zijn volgens de partijen ongegrond. “De marktoplossingen zijn naar alle waarschijnlijkheid beter in staat om te innoveren in gebruiksgemak en aanvullende dienstverlening dan het publieke middel”, aldus Hasselaar. “Omdat consumenten via het publieke middel de voordelen van veilig online identificeren ontdekken, gaan zij daarna op zoek naar oplossingen die beter aansluiten bij hun behoeften. Het publieke middel is dan dus geen concurrent, maar eerder een aanjager in de identificatiemarkt.”

Foto: Christiaan Coolen (cc)

Deel dit bericht

7 Reacties

Henri - ValueMe

ID is één (probleem), Authenticy en Relevantie….twee. Wij werken aan alle “drie” op basis van een doe-het-zelf model Binnenkort gaan we een testtraject uitrollen waar de EU interesse in heeft. Feel free.

Wim

eID is niet veilig en zal het nooit worden.

Noem mij één land waar het werkt.

Wouter - W de Geus Consultancy

Kanonnen, muggen, olifanten… 🙂

Eindgebruikers zijn al niet blij met TFA (Two factor Authenticatie, bv code ontvangen na aanmelden username/password), misschien is het dan niet zo’n goed plan om een openbare DigiD te ontwikkelen.
Geen zin als webwinkel om eigen oplossing te ontwikkelen? Nergens voor nodig, gebruik Google of Microsoft Authenticator.

Willem van Veen

Als dit 15 jaar geleden was geregeld dan had het zeker kunnen lukken. Nu kunnen websites toch gebruik maken van de Google, Facebook of LinkedIn account? Niet veilig genoeg? Er is toch altijd nog een extra identificatie in geval van aankoop bij de betaling?

Marcel

Alle reacties hier geven mooie inlogmethodes, maar voor een webwinkel is het soms (juridisch) zaak om echt een persoon te identificeren. Hoe bewijs je dat het echt een persoon is waar je een overeenkomst mee bent aangegaan?

Er is dan ook behoefte naar een manier om personen te identificeren als (juridisch) persoon op het anonieme web. Daarvoor zijn mogelijkheden, maar ze zijn vaak te omslachtig en niet breed genoeg gedragen door de consument om ze bij elke transactie te gebruiken…

Als iDeal was samengevoegd met iDin was het probleem al grotendeels verholpen, helaas is dat niet gebeurt…

Arien

Just Hasselaar - Thuiswinkel.org

Marcel vat het goed samen.
Het probleem is niet het gebrek aan technische oplossingen. Die zijn er genoeg. IDIN, IRMA, Cleverbase, Schluss, NotarisID, etc etc. Stuk voor stuk gave en nuttige oplossingen.
Maar deze oplossingen bestaan al een tijdje en de markt is nog steeds klein. Wij zijn er van overtuigd dat als de overheid de opvolgers van DigiD tot een digitaal paspoort maakt de consument pas echt de waarde gaat zien van veilig inloggen, online identificatie, minimale attribuut uitwisseling etc. Adoptie vraagt om massa en bekendheid. Daar ligt de rol van het Rijk.
Daarnaast is het Rijk ook de wetgever die bepaalt dat de online verkoop van bijvoorbeeld drank met een 18+ verificatie gepaard moet gaan. Dan zien wij als sector ook graag dat zij met een oplossing hiervoor komen.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond