Deel dit artikel
-

Thuiswinkel.org lanceert certificering voor verkopers op platformen

Thuiswinkel.org lanceert een certificering voor verkopers op platformen en marktplaatsen. De verkopers kunnen hiermee aantonen dat zij aan de geldende wet- en regelgeving voldoen en dat kopers gebruik kunnen maken van klachtenbemiddeling en onafhankelijke geschillenbeslechting. Directeur Wijnand Jongen maakte dat vanavond bekend in Radar.

Gecertificeerde verkopers mogen het keurmerk Thuiswinkel Waarborg (voor b2c-verkopen) en/of het keurmerk Zakelijk (voor b2b-verkopen) voeren, inclusief het bijpassende certificaat.

Veel van de in Nederland actieve platformen zijn voor hun eigen verkopen overigens al gecertificeerd door Thuiswinkel.org. De verkopen via (inter)nationale verkopers, die door platformen ook wel wederverkopers, partners of sellers genoemd, vallen echter niet onder deze certificering, omdat de daadwerkelijke koopovereenkomst niet met het platform, maar met de verkoper wordt gesloten.

Met de nieuwe certificering biedt Thuiswinkel.org naar eigen zeggen extra bescherming voor kopers, al was het maar omdat gecertificeerde verkopers worden gecheckt op een (Nederlandse of Europese) KvK-inschrijving, hun financiële stabiliteit via een kredietbeoordeling en de geldende wet- en regelgeving.

Voor (zakelijke) kopers is het niet altijd duidelijk tot wie zij zich moeten richten als ze ontevreden zijn na een aankoop bij een verkoper op een platform. Het keurmerk van Thuiswinkel.org biedt de mogelijkheid om een klacht in te dienen bij de belangenvereniging. Thuiswinkel.org bemiddelt vervolgens tussen koper en verkoper om tot een oplossing te komen die voor alle partijen als positief wordt ervaren. Als dit niet lukt, dan heeft de koper de mogelijkheid om een geschil in te dienen bij de onafhankelijke geschillencommissie SGC in Den Haag.

De aankondiging komt onder meer na klachten over bol.com, waar verkooppartners verkeerde stekkers en handleidingen in het Chinees leveren.

Bol.com is lid van Thuiswinkel.org en voert het Thuiswinkel Waarborg op de site, herkenbaar aan het rood-groene logo. Veel mensen die kopen via bol.com, denken dat alle externe verkopers en sellers daar ook onder vallen en dat ze dus bij Thuiswinkel terecht kunnen voor klachtenbemiddeling.

Kees Verhoeven van D66 vertelde in de uitzending dat ook zou moeten worden gekeken naar het uit elkaar trekken van platform en winkel. Het onderscheid is voor de consument vaak niet duidelijk.

Deel dit bericht

2 Reacties

Gurt

Thuiswinkel.org is waardeloos. Ze bieden geen bescherming voor kopers. Heb een keer een half jaar lang geprobeerd om een klacht behandeld te krijgen over Een bedrijf dat refurbished telefoons verkoopt, maar nooit een reactie gekregen. De telefoonverkoper met wie ik het geschil had (ook een waardeloze partij overigens) wist mij na een half jaar te vertellen dat Thuiswinkel het probleem als opgelost had beschouwd, terwijl mijn kant van het verhaal nooit gehoord is.
Dus dat logootje zegt mij niets meer.

Gurt 2000

@Gurt,

Het zal toch wel aan jezelf liggen. Thuiswinkel is de enige echte keurmerk voor webwinkels.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond