Deel dit artikel
-

Thuiswinkel.org lanceert privacytool

Ruim voordat in mei 2018 de Algemene verordening gegevensbescherming in werking treedt, lanceert Thuiswinkel.org dit najaar een tool waarmee leden op eenvoudige wijze hun persoonsgegevensbescherming op orde kunnen krijgen.

Aan de hand van een eigen privacy-dashboard kunnen zij gegevensstromen binnen de organisatie inzichtelijk maken. En via een slim register worden zij vervolgens automatisch op de hoogte gebracht wanneer er actie moet worden ondernomen.

Op 27 juli verstuurt de branche-organisatie een speciale nieuwsbrief waarin uitgebreid wordt stilgestaan bij de impact die de AVG gaat hebben op de bescherming van persoonsgegevens.

Volgend jaar gaat er op privacygebied namelijk veel veranderen. Zo mag de Autoriteit Persoonsgegevens (AP) fikse boetes uitdelen aan Nederlandse webwinkels die hun wettelijke verplichting niet nakomen. De AVG kent verschillende verplichtingen, waaronder een documentatieplicht, een verantwoordingsplicht en een informatieplicht. Daarnaast geldt voor sommige bedrijven een plicht om een Data Protection Officer (DPO) aan te stellen en is het voor sommige verwerkingen verplicht om een Privacy Impact Assessment (PIA) te doen.

Zorg dat je aan alle vereisten voldoet om de bezoeker van je webshop te informeren, adviseert Thuiswinkel.org. Daarnaast moeten bedrijven passende technische en organisatorische maatregelen nemen om overtredingen te voorkomen.

De tool die Thuiswinkel.org dit najaar ter beschikking stelt is ontwikkeld samen met ICTRecht en PrivacyBlox en is alleen voor leden.

Dit bericht is 92 keer gedeeld

5 Reacties

Ad van Loon - Qiy Foundation

De regels van de algemene verordening persoonsgegevens (AVG) zijn best ingewikkeld. Een privacytool om bedrijven te begeleiden is dan ook een uitstekend idee. Een paar kanttekeningen echter bij dit artikel: (1) de AVG is al in werking getreden; namelijk op 24 mei 2016. Elke betrokkene heeft sindsdien het recht zich in een civiele procedure op de AVG te beroepen indien hij van mening is dat zijn rechten uit hoofde van de AVG geschonden zijn ten gevolge van een verwerking van zijn persoonsgegevens die niet aan de AVG voldoet. (2) De AVG kent geen ‘Privacy Impact Assessment’-verplichting; wel een gegevensbeschermingseffectbeoordeling (in het Engels: ‘data protection impact assessment’). Het onderscheid is van belang, omdat de AVG niet beoogd iemand’s privacy te beschermen, maar individuen meer controle te geven over het gebruik van hun persooonsgegevens.

bert

Noem dit het zoveelste duivelse plan om winkeliers te pesten. Gevolg hiervan is altijd de verhoging van de prijzen.
Waarom doen ze dit?
Beleggers, pandjes melkers, project ontwikkelaars en gemeentes klagen steen en been over de massale leegstand van winkelpanden met als gevolg dat hun investering stil staat.
Die leegstand is allemaal de schuld van de webshops.
Dus gaan we (zoals gewoonlijk) wetten en regels bedenken om webshop ondernemers te ontmoedigen en gaan de webshops vast wel winkelpanden huren. Want een winkel in straat hoeft niet aan al deze flauwekul eisen te voldoen.

Ik wacht al 10 jaar op een slimme advocaat die in de strijd gaat tegen deze vorm van recht ongelijkheid en deze vorm van valse concurrentie en het pesten van het vrije ondernemerschap
Vrij ondernemerschap ? Maar zoals gewoonlijk slikt iedereen dit voor lieve koek.
Zwijg ik nog maar over de gevolgen voor de ZZPer.

En het uitdelen van boetes is het nieuwe verdienmodel van deze overheid.
We zijn besodemieterd om als ondernemers nog langer deze diepe zwarte belasting put te spekken. En waar is nu die geweldige VVD want die is toch voorstander van het vrije ondernemerschap? Met z’n allen in de bijstand.

Boeten, boetes, boetes en sancties…….. Nederland en europa is ziek niet een beetje ziek maar ernstig ziek.

Niek - Privacy Zeker

Wat er voornamelijk gebeurt is dat advocatenkantoren onder een andere naam de privacywetgeving gebruiken om het meerwerk, wat uit de wetgeving voortvloeit, te gaan behandelen met de gangbare advocaat tarieven (hoog dus). Dit is voor veruit de meeste MKB organisaties een te hoge kostenpost en compleet eenmalig. De lange termijn oplossing ontbreekt.

Een scan kun je eenvoudig en vaak gratis online uitvoeren. En om aan de Privacywetgeving te voldoen heb je absoluut geen dure advocaat nodig.

Zie het item inzake privacy op BNR vandaag met MKBservicedesk
https://www.bnr.nl/player/archief/201707181100001800

Ricky

Beste Ad,

Art. 35 lid 1 stelt wat anders.

Met vriendelijke groet

Ad van Loon - Qiy Foundation

Best Ricky,
Dank voor de reactie. Ik heb artikel 35, lid1 er eens op nageslagen. Mijn conclusie blijft overeind staan: nergens in de AVG wordt gesproken over Privacy Impact Assessments (PIA’s). De AVG gaat ook helemaal niet over privacybescherming, maar over de bescherming van persoonsgegevens. Daarom wordt in de Engelse tekst gesproken van Data Protection Impact Assessment (DPIA) en in de Nederlandse tekst over Gegevensbeschermingseffectbeoordeling (3x woordwaarde).

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond