Deel dit artikel
-

TMG zet mes in organisatie

De Telegraaf Media Groep (TMG) gaat ingrijpend reorganiseren en versneld werken aan de transformatie van het bedrijf naar een sterke online-organisatie. Dat heeft het bedrijf dinsdag laten weten, overigens zonder op al te veel details in te gaan. Voor banenverlies wordt gevreesd.

Merken en journalistieke relevantie vormen het hart van het bedrijf, zo laat TMG weten in een verklaring. De manier waarop de inhoud van deze titels Nederlanders bereikt – via print, online, video, mobiel of radio – doet er steeds minder toe. ‘Het gaat om de combinatie van merk en inhoud én om de meerwaarde die wordt geleverd aan lezers, kijkers, luisteraars en adverteerders.’

Het ondernemerschap moet weer terugkomen bij TMG en daarvoor ontstaat ruimte, aldus Cees van Steijn, CEO ad interim. De eind 2011 vastgestelde strategie is ingehaald door de omstandigheden in de markt. Een meer eenvoudige structuur van de organisatie moet leiden tot meer snelheid en ondernemerschap, waarbij de sterke merken centraal staan.

Volgens Van Steijn, die in april Herman van Campenhout verving, heeft TMG een leidende positie met zijn titels. ‘Daar zit onze kracht. Het leiderschap van die merken wordt de basis voor de koers die we varen en de manier waarop we werken. Dat zal je terugzien in de structuur van ons bedrijf, in onze keuzes voor investeringen en in hoe we de concurrentie aangaan in de markt. De huidige situatie, waarbij de merken niet zichtbaar zijn in de structuur en in de leiding van onze organisatie, gaan we verlaten.’

Van Steijn zit een organisatie voor zich waar er vanuit één punt gestuurd wordt op álle activiteiten die bijdragen aan het succes van een titel. Bijvoorbeeld: De Telegraaf krijgt zelf de volledige regie op alle kanalen waarmee zij zich manifesteert: krant, site, video en mobiel. Zo krijgen werknemers de ruimte om snel en effectief te werken aan initiatieven die bijdragen aan het succes van hun product.

De gewijzigde organisatie zal bestaan uit vijf centrale bedrijfsonderdelen die direct door de Raad van Bestuur, als operationele directie, worden aangestuurd: landelijke printtitels met bijbehorende digitale activiteiten, regionale en lokale titels inclusief bijbehorende online-activiteiten, niet aan landelijke printtitels gekoppelde online-activiteiten waarvan het groeipotentieel zal worden onderzocht, Sky Radio Group en een apart operationeel bedrijf waarin minimaal de drukkerij-  en distributieactiviteiten samenkomen.

De plannen worden deze zomer uitgewerkt en mogelijk rond 15 augustus bekendgemaakt.

Deel dit bericht

1 Reacties

Paul Haarman

TMG staat net als alle uitgevers voor de grote online uitdaging. Het gaat erom de juiste sleutel te vinden die de binding met de lezers kan vertalen naar een juiste binding met online adverteerders. Met het huidige online aanbod in nieuws en interessegebieden is de concurrentie om de lezer groot en zijn de mogelijkheden van adverteerders immens. Toch hebben uitgevers meer “macht” dan ze denken, ze moeten die alleen meer benutten. Ik denk dat TMG wel eens het bedrijf kan zijn dat in staat is om de juiste sleutel te vinden.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond