Deel dit artikel
-

T-Mobile boekt 29 procent omzetgroei met mobiel internet

Telecombedrijf T-Mobile zag de omzet uit mobiel dataverkeer afgelopen jaar met 29 procent en streeft nog naar een ruime verdubbeling tot 2015. De exploitatie van content en mobiele reclame moet in die periode nog ruim verdubbelen.

Dat blijkt uit de financiële resultaten over het vierde kwartaal van 2010 en de toelichting daarop die moederbedrijf Deutsche Telekom vanochtend publiceerde.

De omzet uit mobiel internet zorgt bij de mobiele dochters van Deutsche Telekom voor ongeveer 13 procent van de omzet. Afgelopen boekjaar kwam het verkooptotaal uit op 4,4 miljard euro.

In Nederland steeg het omzetaandeel non-voice van 26 procent in 2009 naar 29 procent in 2010. Daaronder valt zowel mobiel internet als sms. Een exacte opsplitsing tussen die twee maakt T-Mobile niet op nationaal noch op internationaal gebieden.

De Nederlandse omzet over het vierde kwartaal kwam uit op 427 miljoen euro, een daling van 4,3 procent. Die daling komt door dalende beltarieven en minder online- en MVNO-inkomsten en Over het hele jaar werd echter een stijging geboekt van 2,2 procent tot 1,8 miljard euro. Omgerekend komt ongeveer een half miljard euro daarvan uit mobiele data.

Het klantenbestand van T-Mobile Nederland daalde met 66.000 tot 4,5 miljoen. Internetprovider Online verloor tot eind 2010 vierduizend klanten, wat het totaal op 293.000 bracht.

De bestuursvoorzitter van Deutsche Telekom, René Obermann, onderstreept vanochtend het belang van mobiel internet door zijn jaarverslag (PDF) te openen met de stelling dat consumenten in 2015 tot 14 gigabyte per maand nuttigen via hun telefoon. In 2005 waren dat hooguit nog enkele megabytes. Dat is op zich een open deur, maar de topman geeft wel aan hoe snel de veranderingen op de consumentenmarkt en daarmee voor zijn eigen bedrijf gaan.

Hoewel hij zijn mobiele internet-prestaties niet detailleert, geeft hij wel zicht op de strategische plannen tot 2015. Het is de bedoeling dat mobiel ruim verdubbelt van 4,4 miljard euro nu naar 10 miljard.

Dat lijkt niet onrealistisch gezien het nog relatief beperkte aantal smartphones dat T-Mobile op zijn netwerk ziet. Eenderde van de klanten heeft zo’n slimme telefoon. Hoeveel van hen daarbij ook een data-abonnement heeft wordt niet bekend gemaakt.

Deutsche Telekom definieerde voor de komende jaren een aantal gebieden waar het groeimogelijkheden ziet. Immers, de omzet uit spraak- en sms-verkeer stabiliseert of loopt zelfs terug.

Naast mobiel internet benoemt Deutsche Telekom ook online advertising (vast, mobiel en op tv) en digitale content (muziek, software en video uit de ‘Load-familie’ (waaronder Gamesload)). “Ons doel met dit segment Internet Services is o in 2015 een omzet van 2 à 3 miljard euro te bewerkstelligen”.

Daarnaast worden IPTV en machine to machine-communicatie (m2m, zie Emerce’ beeldverslag) als groeimarkten genoemd.

 

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond