Deel dit artikel
-

T-Mobile verliest marktaandeel in Nederland

De Nederlandse mobiele aanbieders genereerden samen een mobiele dienstenomzet van 1,24 miljard euro in het tweede kwartaal van 2015. Dit is een daling van 3,1 procent ten opzichte van hetzelfde kwartaal vorig jaar. T-Mobile verloor de meeste inkomsten in de afgelopen twaalf maanden, terwijl KPN en Vodafone hun aandeel wisten te vergroten. Dat blijkt uit het Dutch Mobile Operators Q2 2015-rapport van Telecompaper.

Vergeleken met het eerste kwartaal van 2015 steeg de omzet uit mobiele diensten op basis van seizoensinvloeden in het tweede kwartaal met 2,6 procent. Op jaarbasis zwakte de daling af, vergeleken met de daling van 9,0 procent in het tweede kwartaal van 2014. Deze verbetering was te danken aan een verminderde impact van de regelgeving wat betreft lagere tarieven voor gespreksafgifte.

KPN en Vodafone wisten hun omzet uit postpaid-diensten stabiel te houden of enigszins te verhogen, wat grotendeels de daling in de prepaid-omzet compenseerde. Op jaarbasis verhoogde KPN zijn aandeel in de omzet uit mobiele diensten met 1,2 procentpunten, waardoor het met ongeveer 42 procent marktaandeel de grootste blijft.

Vodafone wist ook zijn marktaandeel te vergroten, namelijk met 0,8 procentpunt ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar. De daling van de dienstenomzet van T-Mobile heeft geleid tot een verlies van 2,1 procentpunten, naar een marktaandeel van 22 procent in het tweede kwartaal van 2015. De vierde en kleinste speler, Tele2, behaalde een marktaandeel van ongeveer 3 procent.

Voor heel 2015 verwacht Telecompaper dat de dienstenomzet van de Nederlandse mobiele netwerkoperators bijna 4 procent zal dalen naar 4,9 miljard euro. Voor de periode 2014-2019 zal de Nederlandse markt naar verwachting een negatieve, gemiddelde jaarlijkse groei (CAGR) van 1,5 procent laten zien, tot een omzet van ongeveer 4,7 miljard euro in 2019.

De Nederlandse markt telde in totaal 20,5 miljoen simkaarten aan het einde van juni 2015, inclusief de vier operators en de MVNO’s en exclusief M2M (Internet of Things). Dit is een lichte stijging van 1,0 procent in de afgelopen twaalf maanden. De groei kwam vooral uit de stijging van het aantal postpaid-klanten, met name bij Vodafone en KPN. De mobiele penetratie steeg in het tweede kwartaal naar 121,5 procent.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond