Deel dit artikel
-

Toegang voor iedereen

Wat een zalige soap konden we vorige week meemaken. Ouderwets sappig, onder de gordel en resulterend in een juridisch robbertje, kortom: compleet. Ik heb het natuurlijk over de advertenties van Xs4all in een aantal bladen, en de heftige reacties daarop.

Job Franken over de reclame-actie van Xs4all.

In deze advertenties citeerde acces provider Xs4all teksten uit algemene voorwaarden van een aantal van de nieuwe free Internet providers. Zo werd bijvoorbeeld uit de algemene voorwaarden van NokNok de tekst geciteerd dat alle abonnees hun NAW gegevens ter beschikking moeten stellen voor marketingdoeleinden. Iedereen weet dan direct hoe laat het is: de consument is vogelvrij en mag voor van alles en nog wat worden benaderd door aanbieders. Pay off van Xs4all was zoiets als "uiteindelijk heeft alles zijn prijs".

Wanadoo en NokNok boos en naar de rechter. Zij vinden de huidige reclamecampagne misleidend en de campagne zou hun reputatie aantasten. Tot zo ver een verhaaltje waarvan er dertien in een dozijn gaan, ware het niet dat het plaatsvindt tussen bedrijven in de relatief homogene (want wij tegen de rest) Internet-industrie. Zouden we dan toch langzaam aan volwassen worden?

Nader bestudeerd blijkt dit verhaal een leukere achtergrond te hebben. Xs4all, de naam zegt het al, zou graag zien dat iedereen het Internet op gaat. De onderneming is relatief lang actief op de Nederlandse markt en stamt nog uit de tijd dat Internet meer een underground-gebeuren was, een cultuur waarin massa en commercie meestal uit den boze zijn.

De slimme jongens van Xs4all speelden daar handig op in en werden een van de eerste grotere Internet-bedrijven in Nederland. Zij probeerden met hun bedrijf de sociale underground boodschap 'toegang voor iedereen' te matchen met een gezonde dosis commercieel inzicht. Dat dit uitstekend gelukt is, lijdt geen twijfel. Het bedrijf is inmiddels aan KPN verkocht en de oprichters zijn daar zeker niet slechter van geworden…

Met de komst van de free acces providers lijkt het credo "toegang voor iedereen" binnen handbereik. Binnen enkele maanden zijn er massa's nieuwe Internet-gebruikers bij, die alleen maar telefoonkosten hoeven te betalen. De activiteiten van deze providers maken het echt voor iedereen mogelijk het Internet op te gaan. Recent onderzoek wijst zelfs uit dat Nederland wereldwijd een van de hoogste percentages Internet-gebruik heeft, mede door de opkomst van deze free access providers.

De vraag rijst uiteraard of Xs4all deze campagne heeft uitgevoerd uit zuurheid omdat de free access providers geslaagd zijn op een punt waar zij gefaald hebben, of dat deze campagne uit de koker van een verder nietsvermoedende reclame boy of girl komt, in een poging marktaandeel te behouden tussen alle geweld van de free access providers. Waarschijnlijk het laatste. Dergelijke sentimenten horen niet te spelen in dergelijke organisaties en we gaan er maar van uit dat dit ook hier zo is.

Toch blijft de vraag hoe het ervaren zusje van free access provider HetNet (ook KPN…) een dergelijke negatieve insteek kan kiezen. Een belangrijke regel in communicatie is dat je er zelf nooit beter van wordt als je anderen zwart maakt. Als ik Xs4all was had ik de nieuwe providers vriendelijk bedankt, daarmee op een positieve manier mijn eigen expertise en jarenlange ervaring gecommuniceerd en direct ook het gelijk gehaald op de voorspelling die al jaren in mijn eigen naam zit: Xs4all!

Deel dit bericht

4 Reacties

Vincent Everts

Ik moet zeggen dat ik het een brilliante campagne van Xs4all vind. Wat moeten ze anders doen? Hoe zou jij reageren als je huidige product opeens gratis wordt aangeboden, terwijl je je niet op een informatie portal hebt gestort en E-commerce eigenlijk iets is wat in de ondernemings cultuur nou niet direct wordt geapprecieerd (maar wel langzamerhand is geaccepteerd). Je hebt niet echt veel keuzes. IBM is groot geworden met de FUD factor, Fear Uncertainty and Doubt en dat werkt als de markt niet transparant is. En er zit natuurlijk ook wat in. Alle internet gebruikers die iets met content doen zullen profielen opbouwen van internet gebruikers en proberen content te creeren die de gebruiker waardeert. Ik hoop dat ze het op een intelligente prettige, stimulerende wijze doen. Maar bedrijven moeten het duidelijk vragen dus ik vind perfect dat de consumentenbond en Xs4all dit moment uitkiezen er aandacht voor te vragen. Gezien de ervaringen met Airmiles en bonuskaarten denk ik dat het nederlandse publiek er bijzonder weinig problemen mee heeft het een en ander in te vullen.

Mark Huijnen

Ik ben zeer te spreken over de campagne van Xs4all. Het gaat volgens Xs4all namelijk niet alleen om toegang voor iedereen tot het net, maar ook om de manier waarop. Bij mijn weten is Xs4all een van de weinige pionierende ISP's die gelooft in de kracht van een hierarchieloos Internet. De grote mate van anonimiteit die je op het net geniet is een voordeel dat je niet zomaar moet opgeven. De campagne brengt dit volgens mij uistekend naar voren.

Paul Thuis

Free tips and tricks!Het is natuurlijk een oude truc om aandacht te krijgen, en dat hebben ze gekregen hiermee. Je start gewoon zo'n campagne en daarna 'mea culpa, mea culpa'. Maar inmiddels ben je wel opgevallen.Uiteindelijk zal het er om draaien wat je krijgt als klant (consument) voor het geven van je eigen gegevens. Als je hierdoor beter, sneller of goedkoper kunt kopen, dan wil iedereen delen van zijn gegevens afgeven, lijkt me.Overigens heb ik wel zo mijn twijfels over de huidige inmenging van de overheid en consumentenbond. In de VS gebruiken de beste Netbedrijven al jaren de genoemde e-commerce regeltjes om business te doen over het Net. En juist deze Netbedrijven weten dat allang en passen dit zeer goed toe, omdat anders de klanten namelijk niet meer terugkomen. Ik ben er meer voorstander van dat e-Commerce initiatieven van bedrijven zich zelfstandig ontwikkelen (zonder inmenging), omdat er zich dan hopelijk nieuwe klanten- en bedrijfsmodellen zullen ontwikkelen die beter zijn voor de klant. We willen toch allemaal dat de 'klant keizer' wordt, in plaats van koning. Paul Thuis, ICOM

Maurits van Huystee

Ik vind de reactie van de heer Franken stemmingmakerij om niets. citaat: '…of dat deze campagne uit de koker van een verder nietsvermoedende reclame boy of girl komt, in een poging marktaandeel te behouden tussen alle geweld van de free access providers. Waarschijnlijk het laatste. Dergelijke sentimenten horen niet te spelen in dergelijke organisaties en we gaan er maar van uit dat dit ook hier zo is.' Hoezo horen dit soort sentimenten niet te spelen? XS4all verdient als organisatie minder geld en verliest inderdaad marktaandeel en/of profiteert in mindere mate van de stroom nieuwe internetgebruikers, dankzij organisaties die hun database slijten aan de hoogstbiedende partij. En ja, zij wil graag overleven en haar marktaandeel behouden, maar wel door internet op een zuivere manier aan te bieden. Dat zou ik geen sentimenten willen noemen die in dergelijke organisaties niet behoren te spelen. Zoiets heet principes, die om overlevings-technische redenen op slimme edoch faire wijze worden geexploiteerd. 

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond