Deel dit artikel
-

Van Tol Retail koopt Heimweewinkel.nl van Telegraaf

De e-commerceambities van De Telegraaf worden teruggeschaald met de verkoop van Heimweewinkel.nl, waar expats zaken als stroopwafels, pindakaas, beschuit en drop kopen. De nieuwe eigenaar Van Tol Retail zet hiermee een eerste voorzichtige stap in de online b2c-markt.

Twee jaar geleden opende de uitgeverij de online winkel voor buitenlandgangers met Van Tol Retail. Die partij heeft, zo blijkt nu, het volledige eigendom over de shop verworven. De Telegraaf wil zich richten op zijn eigen webwinkel.

Voor Van Tol Retail was het een eerste kennismaking met b2c-handel in het digitale domein. In de loop van de samenwerking had TMG al meer activiteiten overgedragen aan de groothandel voor levensmiddelen, waaronder de fulfillment en de klantenservice. Toen de uitgeverij besloot het initiatief van de hand te doen, klopte ze eerst aan bij de partner met de vraag of deze de webwinkel voor expats wilde overnemen.

“Daar hebben we even over moeten nadenken en besloten het te doen”, aldus expansiemanager Patrick van Oosterom. “Het is leuk en we zijn bezig een online strategie te formuleren.” Zoals veel groothandels zoekt het bedrijf nog naar de exacte vorm, maar de markt dwingt de b2b-ondernemingen zich ook direct op de eindconsument te gaan richten. Heimweewinkel.nl is daarvoor een goede vingeroefening.

Van Tol Retail is een bedrijf dat zich in Nederland vooral richt op zelfstandig ondernemers. Zo bedient volgens de website 117 supermarkten, 198 buurtwinkels, 280 rijdende winkels en 107 recreatiemarkten. “We willen hen erbij betrekken, zodat onze klanten hun serviceniveau kunnen verhogen”, met elementen uit de online wereld.

In de loop van het jaar zal een enkele digitale proef worden gedaan met deze klantgroepen.

Foto: Rex Roof (cc)

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond