Deel dit artikel
-

‘Top Wehkamp naar huis gestuurd, fonQ in de etalage’ (update)

Durfinvesteerder Apax heeft topman Gert van de Weerdhof en de CFO Ed Visser van de online retailer Wehkamp vorige week ontslagen. Dat schrijft De Telegraaf op basis van anonieme bronnen. Moederbedrijf RFS bevestigt het vertrek van beide bestuurders.

Johnny Crowe neemt tijdelijk de honneurs waar bij Wehkamp. Crowe was Chief Digital Officer van Axel Springer en ooit COO van Naspers. Volgens zijn LinkedIn-profiel spreekt Crowe ‘gelimiteerd Nederlands’.

Van de Weerdhof kwam RFS Holding in 2013 versterken. Hij was tot 2013 Chief Retail Officer van Esprit en ook zes jaar actief binnen Pearle Europe. CFO Ed Visser verving vorig jaar Pieter Verboom, die met pensioen ging. De directiewisseling is blijkbaar zo snel gegaan dat RFS zijn corporate governance pagina nog niet heeft aangepast.

Volgens De Telegraaf is het personeel ‘buitengewoon ongerust’ over de veranderingen bij het online bedrijf. Zo zou het webwarenhuis fonQ, dat gisteren nog in de prijzen viel bij de Thuiswinkel Awards, worden verkocht. Of dat ook geldt voor dochter Lacent (dat financiële producten voor Wehkamp ontwikkelt) is niet duidelijk.

Het gaat al enige tijd niet goed met RFS, de moeder van Wehkamp. In 2014 daalde de omzet van 501,5 miljoen naar 498 miljoen euro. Wehkamp zou veel concurrentie ondervinden van retailers als Zalando, Alibaba en Amazon.

Apax kocht RFS Holding vorige zomer voor ongeveer 450 miljoen euro. Toen werd al rekening gehouden met een ‘keiharde aanpak’, waar de private equity partij om bekend staat.

RFS zegt zelf dat de topmannen zelf zijn opgestapt na een meningsverschil. CFO Visser zou bovendien pas op 1 april vertrekken om ‘persoonlijke redenen’. “Gert en de Raad van Commissarissen zijn tot de conclusie gekomen dat er een andere vorm van leiderschap nodig is om RFS Holland Holding verder te helpen met de ambitieuze groeistrategie”, meldt een woordvoerder aan BNR Radio. De verkoop van FonQ kan door RFS niet worden bevestigd.

Deel dit bericht

1 Reactie

Natasja Voogt

Wehkamp koopt omzet en is verslaafd geraakt aan de eigen kortingen. Dit jaar al 30 (!) emails gehad waarvan 26 (!) strooiden met korting, waardebon, extra korting en sale.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond