Tot ziens meteropnemer

Nederland staat vol met meters, niet alleen voor electriciteit, maar ook voor gas, waterstanden en temperaturen. Het Tilburgse CimPro ontwierp een methode om deze meters via sms de standen te laten doorseinen.
eMetering heet het product dat CimPro inmiddels verkoopt aan 25 klanten in Duitsland, Zwitserland, Frankrijk en Nederland. Namen van Nederlandse afnemers mag CimPro niet geven, maar enig speurwerk leert dat onder meer Nuon gebruik maakt van eMetering. De meterstanden van deze klanten worden toegankelijk gemaakt via de portal www.emetering.biz.
"De wet bepaalt dat veel meterstanden maandelijks worden opgenomen", verklaart Marcel Laes, general manager van CimPro, de interesse voor het product. "Het kost bedrijven veel geld om meteropnemers doorlopend op pad te sturen." Bovendien wordt de klant dan vaak 'lastiggevallen'. "Meters zitten regelmatig op moeilijk toegankelijke plekken, zoals in kelders."
Op de consumentenmarkt is het een ander verhaal, veel energiebedrijven doen aan 'zelfservice', waarbij klanten zelf via een kaartje, een (gratis) telefoonnummer of via internet de meterstanden doorgeven. "Voor de consumentmarkt is eMetering nog wat te duur", zegt Laes. "Maar daar zal verandering in komen. Energiebedrijven willen meer diensten aanbieden aan hun klanten, onder meer op het gebied van service en beveiliging. Te denken valt aan het draadloos versturen van foto's die beveiligingscamera's hebben gemaakt. Al deze zaken worden straks gecombineerd met het verzenden van meterstanden via sms, dit zal vanaf een punt in huis gebeuren en is dan wel rendabel."
Wat gebeurt er wanneer het sms-je onvolledige gegevens bevat, wie is dan aansprakelijk voor eventuele schade? "We hebben een controle ingevoerd waarbij de sms die aankomt vergeleken wordt met het bericht dat is verstuurd", zegt Laes. "Het valideren van de data is volledig geautomatiseerd." Wel is het voorgekomen dat een sms niet werd ontvangen, vertelt Laes. "Maar een klant krijgt het bericht dan later, wat bij maandelijkse controle geen groot probleem is, of hij kan bij de meter nogmaals het bericht opvragen."
Plaats een reactie
Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond