Deel dit artikel
-

Totale programmatic ad spend groeit naar 292 miljoen euro

De komst van strengere privacyregelgeving heeft geen zichtbare negatieve impact gehad op de omzet van programmatic advertising, oftewel geautomatiseerde advertentieverkoop. Dit blijkt uit de Programmatic Advertising Study 2018 die Deloitte uitvoerde in opdracht van IAB Nederland, de belangenverenigingen van de online advertentiesector.

De groei van de markt zet ook in 2018 door. Met een verwachte ad spend van 292 miljoen euro laat programmatic advertising wel een lager groeicijfer zien (+11 procent) dan in 2017 (+17 procent). Van deze spend is 9 procent met behulp van header bidding verhandeld en 52 procent hiervan is besteed aan mobiele advertentie-uitingen.

Het aanbod van beschikbare displayformaten via programmatic advertising laat een steeds completer beeld zien. Terwijl in voorgaande jaren met name de traditionele banners werden verkocht, verwacht Deloitte nu voor 2018 een daling van 8 procent ten opzichte van 2017. Programmatic marktgroei wordt dit jaar vooral gerealiseerd door programmatic video. Nieuw is programmatic audio, maar die heeft nog nauwelijks marktomvang.

Cost Per Mille (CPM) is nog saltijd het favoriete afrekenmodel, maar nieuwe afrekenmodellen zoals Cost Per Action (CPA) of Cost per Viewable Mille (vCPM) zijn in opkomst.

De gemiddelde CPM-prijzen binnen advertentiemarktplaatsen zijn gestegen door het convergeren van de prijzen op desktop en mobiel, en de verschuiving naar premium inventaris, waaronder online video en rich media, maar ook de opkomst van header bidding.

In tegenstelling tot traditionele programmatic handelsmethodes waarbij de advertentieposities van afzonderlijke veilingen achter elkaar worden ingeladen (waterval), werkt header bidding via een zogenoemde holistische veiling, alle type campagnes worden tegelijk met elkaar afgewogen. Header bidding verhoogt hierdoor zowel de snelheid van het online veilingsproces als de opbrengst voor de aanbieder.

Deel dit bericht

1 Reactie

Bert Jan ten Kate - Massarius

Ik heb een iets andere kijk op deze adspend cijfers. Door ADS.txt en verbetering van viewability wordt er minder onzin advertentieruimte ingekocht, waardoor de CPM stijgt. Tegelijkertijd stijgt de CPM ook door First Price Auction, met name in de headerbidding setups.
Bijzonder is dat adverteerders kwaliteit en transparantie veel lager waarderen dan performance, terwijl ze (zeggen dat ze) branding als voornaamste doelstelling hebben.
NB de programmatic groei, gaat nog altijd naar twee buitenlandse platformen die geen belasting betalen.
De omzetgroei voor mobiel is een mooie beweging voor de hele markt. nice

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond