Deel dit artikel
-

Tradedoubler: Consolidatie Nederlandse markt op komst

“Het is te vol aan de bovenkant. Het wordt tijd voor overnames”. De landendirecteur van affiliate netwerk Tradedoubler denkt dat het aantal grote partijen aan de top zal dalen van vijf naar drie.

“De markt is verzadigd. Ik schat dat alle vijf van de grote partijen elk boven de 10 miljoen euro bruto omzet doen. Je ziet al dat er een aantal bedrijven is dat de groei niet meer in Nederland zoekt, maar daar buiten”. Dat signaliseert Remko Nugteren. Hij is landenbaas van het internationale affiliate bedrijf Tradedoubler.

"In grotere landen als Engeland en Frankrijk bestaat de top ook maar uit hooguit twee à drie spelers".

Op niet al te lange termijn zullen er volgens hem twee overnames plaatsvinden. Wie welke concurrent opeet, kan hij niet inschatten. Tradedoubler, naar eigen zeggen de grootste speler in Nederland, zal niet eten noch gegeten worden. “Daar hebben we geen geld voor”.

Gisteren meldde M4N dat adverteerders in 2009 voor 12 miljoen euro via diens netwerk besteedde. Iets meer dan een kwart noteert M4N als netto omzet. Directeur Thomas Joosten signaleerde dat de groei in omzet sinds twee jaar aan het afvlakken is. Dat onderschrijft het beeld dat Nugteren schetst.

Met welk resultaat Tradedoubler het jaar afsloot, mag Nugteren niet zeggen. De regels van de Zweedse beurs, waar het bedrijf een notering heeft, verbieden dat. “Ik kan wel zeggen dat het in Nederland goed is gegaan, beter dan het jaar ervoor en dat we meer dan 12 miljoen bruto omzetten”.

De landenbaas vervolgt: “Daarnaast zie ik een trend in affiliate marketing waarbij adverteerders beter ontdubbelen”. Ze kijken beter welk netwerk welke klant of lead opleverde om maar geen dubbele betalingen te hoeven doen aan sitebeheerders en affiliatenetwerken.

Bovendien schetst Nugteren, net als Joosten, de opkomst van kortingscodesites.

“In het algemeen zie je dat uitgevers die tot voor kort alleen met CPM-tarieven werkten nu de deur open zetten voor ons. Het CPM-model staat onder druk, uitgevers zoeken inkomsten en adverteerders zijn er minder toe geneigd om CPM-budgetten te spenderen. Ze worden creatiever en sturen meer op resultaat”.

Foto: lapulv (cc)

Deel dit bericht

5 Reacties

Stijn Kruijssen

Het gaat gewoon niet gebeuren. Volgens Nugteren gaan we van 5 naar 3, dat betekent dat overnames dus binnen deze top 5 gaan plaatsvinden. Tradedoubler -samen met Zanox toch de grootste internationale speler, in Nederland actief- geeft aan geen geld te hebben voor overnames.. wie gaat die overnames dan wel doen? Daarnaast zijn Nederlandse partijen als Daisycon, M4N en TradeTracker waarschijnlijk te klein om 1 van de anderen over te nemen, en te groot om overgenomen te worden. Bovendien lijken ze tot op heden redelijk tot goed in staat eigen boontjes te doppen dus is er ook geen noodzaak voor fusies of overnames.

robert

Affiliate marketing is een sterk groeiend advertentie-segment en met de grote wolk unsold inventory die boven NL hangt, zullen steeds meer site-owners voor deze vorm van advertising openstaan. Of dit tot consolidatie leidt weet ik niet, waarschijnlijk eerst tot een verdere fragmentatie en tegelijkertijd zullen de nummer 1 t/m 3 groter worden. De fragmentatie, omdat er nice-spelers zullen opstaan en een aantal opportunisten (waar niets mis mee is) deze markt zullen betreden. De consolidatie (80/20-regel) zal ook plaats vinden. De grote jongens zijn namelijk zowel voor de adverteerde (veelal e-tailer) en voor de site-owner de meest interessante partij om zaken mee te doen. En hoeveel externe partners kun je als site-owner nou managen?

Aart Wallet

Volledig eens met Stijn. Ik zie ook geen consolidatie in de top-5 in de komende tijd. @Remco beetje flauw om te zeggen dat je wel meer 12 miljoen bruto doet, maar niet concreet met een getal komt. Zit je op 12,5 of 35 bijvoorbeeld. Daar zit nogal een verschil in. Ik kan nergens vinden dat de Zweedse beurs verbiedt dat er geen geografische informatie en cijfers vrijgegeven moeten worden op landenniveau, dus daar ben ik dan toch wel benieuwd naar waar dat op gebaseerd is. Om eerlijk te zijn vind ik de speculaties van Van Nugteren zeer ongefundeerd en speculatief. Zie ook dit bericht van maart 2009 op Reis-Affiliate: http://www.reis-affiliate.nl/artikel/398/-2009-eist-slachtoffer-onder-de-netwerken- 2009 is voorbij en het slachtoffer is er niet…

Stijn Kruijssen

Robert, hoeveel externe partners je als site-owner kunt managen hangt natuurlijk een beetje van je eigen organisatie af maar steeds meer affiliates zijn ook gewoon bedrijven met 5, 10 of 20 man personeel en dan lukt het managen al beter.  Voor een groot aantal affiliates, of dat nou gaat om een couponsite, een datafeed modesite of een e-mailer is het belangrijk dat het aanbod volledig is. Omdat adverteerders gespreid zitten, werken die affiliates dus vaak samen met 6 – 12 affiliate netwerken in Nederland. Vooralsnog gaat dat -bij ons in ieder geval- prima, maar ik geloof dat dat voor de meeste partijen wel geldt. Al zal de ene affiliate zijn voorkeur hebben voor netwerk A en de ander voor netwerk B.  Voor de spreiding van risico is het natuurlijk sowieso prima om met meerdere netwerken samen te werken. Volgens mij zie je overigens ook bij adverteerders steeds vaker dat die voor 2 of 3 netwerken kiezen, in plaats van 1 enkel netwerk.

kees

zie ookAxel Springer AG Plans Bid For Tradedoubler http://www.affiliateforum.nl/index.php/topic,15111.0.html

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond