Deel dit artikel
-

TradeTracker steggelt publiekelijk met Daisycon

Heibel tussen de Nederlandse affiliatebedrijven TradeTracker en Daisycon. TradeTracker beschuldigt een medewerker van Daisycon van het plegen van grootschalige klikfraude, eist een schadevergoeding van 50.000 euro en dreigt met de gang naar de rechter. Daisycon onderzoekt of de aantijging waar is en betreurt het openbare karakter van de kift.

Paul van Doorn van TradeTracker uit Almere brengt met een dreigende boete en rechtzaak zwaar geschut in stelling. Hij zegt er bewijs voor te hebben dat een medewerker van concurrent Daisycon bergen illegale clicks op advertenties van TradeTracker-klanten heeft verzorgd. "Dat overhandigen we volgende week aan de politie. Dat heeft hij via een persoonlijke server gedaan. Maar dit kan gewoon niet. Ik heb aangifte van klikfraude gedaan bij de politie in Almere."
 
Ruim 20 klanten, onder wie KPN, GSM Express en Euro Relais zouden financiële schade hebben geleden, ware het niet dat TradeTracker de illegale kliks afving.

Daisycon-directeur Marko Dobroschelski bevestigt dat hij een aangetekende brief heeft gekregen van de advocaat van TradeTracker. "Met het verzoek of ik 50.000 euro over wil maken. Maar uit die brief blijkt uit niets de exacte claim. De betreffende persoon is inderdaad in dienst bij ons, maar ik weet niet of de aantijging juist is. Dat wordt op dit moment onderzocht. Als het waar is, volgen er represailles." Dobroschelski ziet verder geen betrokkenheid van zijn bedrijf bij de zaak. "Waarom zou ik op grote schaal op de advertenties van concurrenten gaan klikken?"
 
Gisteren verstuurde Van Doorn van TradeTracker, eveneens uit Almere, aan verscheidene Nederlandse internetpublicaties een persbericht met daarin de melding dat hij aangifte zou gaan doen tegen de werknemer van zijn concurrent. Van Doorn: "Nee, ik heb Daisycon hier niet persoonlijk over benaderd." Een brief van de advocaat moet het werk doen.

Klikfraude is een term die de afgelopen jaren aan betekenis heeft gewonnen. Bedrijven als Google en Yahoo verdienen jaarlijks miljarden euro's met het verkopen van tekstadvertentieruimte naast zoekresultaten en op partnersites. Een adverteerder betaalt enkel als een consument op een advertentie klikt.

Affiliatemarketing is een aanverwante maar ietwat afwijkende vorm van internetreclame. Sitebeheerders kunnen zich aanmelden bij een affiliatebedrijf, evenals adverteerders. De sitebeheerder selecteert met de hand welke advertenties hij op zijn site wil tonen en krijgt uitbetaald per klik, aantal resulterende verkochte producten of diensten of per lead.

Aan de basis van het dispuut tussen TradeTracker en Daisycon ligt een meningsverschil tussen de partijen over het meten van resultaten van campagnes. Dat dispuut wordt nu ook en plein public uitgevochten.

In september 2006 maakten Daisycon, M4N, TradeDoubler en Zanox bekend dat ze een kwaliteitskeurmerk in willen voeren voor affiliatemarketingbedrijven om cowboypraktijken tegen te gaan. De bedrijven willen standaarden ontwikkelen voor meetmethodes en acceptabele advertentietechnieken. TradeTracker is niet aangesloten bij het initiatief en zegt er ook niet voor open te staan. De huidige verhoudingen zijn daar debet aan, aldus Van Doorn die deelname aan brancheoverleg bij gewijzigde samenspraak niet per definitie uitsluit.

Update 19:00 uur: reactie Paul van Doorn aangevuld in laatste zin

Deel dit bericht

3 Reacties

Daisycon

PERSBERICHT Beschuldigd door TradeTracker 28 november 2006  Afgelopen maandag is Daisycon valselijk beschuldigd van klikfraude door de concurrent TradeTracker. Uiteraard geschrokken en verontwaardigd over de manier waarop deze informatie naar buiten is gekomen, lazen wij gisteren en vandaag het nieuws dat in de media wordt verspreid. Volgens TradeTracker zou Daisycon klikfraude hebben gepleegd. Tot op heden ontbreekt nog elke onderbouwing op deze uitspraak. We kunnen met zekerheid zeggen dat Daisycon uiteraard niets met klikfraude van doen heeft. We zullen deze valse beschuldiging dan ook niet zomaar voorbij laten gaan. In overleg met onze advocaat over welke stappen het beste ondernomen kunnen worden jegens de valse aantijgingen van TradeTracker.  We betreuren het ten zeerste dat onze naam op deze manier gebruikt wordt en dat de bedrijfstak op deze wijze in het nieuws moet komen. Note:Sinds september 2006 is er overleg tussen TradeDoubler, M4N, Daisycon en Zanox om een kwaliteitskeurmerk in te voeren voor affiliatemarketingbedrijven en om cowboypraktijken in de communicatie tegen te gaan. TradeTracker is niet aangesloten bij het initiatief en zegt er ook niet voor open te staan.

Barbarella

Quote persbericht: "Sinds september 2006 is er overleg tussen TradeDoubler, M4N, Daisycon en Zanox om een kwaliteitskeurmerk in te voeren voor affiliatemarketingbedrijven en om cowboypraktijken in de communicatie tegen te gaan." Betekent dit dat affiliatemarketing bedrijven die niet deelnemen aan dit overleg per definitie malafide/cowboy zijn? Beetje kort door de bocht redenering. Andere partijen zoals bijvoorbeeld Netdirect en Testnet, toch de grootste in NL, nemen niet deel aan dit overleg.

marko

Wij (Daisycon) hebben nu ook de feitelijk rechtszaak gewonnen en we zijn dus onterecht beschuldigd. Tradetracker is veroordeeld om te rectificeren. We hebben de argumentatie van de rechter nog niet in handen, maar de uitslag wel. Op korte termijn komen we met een persbericht.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond