Deel dit artikel
-

Traffic4u: bannerprijzen blijven dalen

De tarieven van banneradvertenties blijven onder druk staan, mede door Googles overname van DoubleClick. De prijsdaling houdt aan, maar dat leidt uiteindelijk wel tot eerlijkere tarieven. Dat meent Gert-Jan Munneke van Traffic4u.

“Er is een trend zichtbaar dat een steeds groter deel van de online mediabestedingen naar banners gaat. Dat gaat ten koste van de uitgaven bij offline media. Zonder de kredietcrisis zou er al meer zijn uitgegeven aan online marketing”, meent Munneke.

Zijn bedrijf is gespecialiseerd in zoekmachinemarketing, Google-tekstreclames, en -optimalisatie. Morgen echter maakt hij bekend zijn werkterrein te verbreden richting ‘resultaatgedreven online marketing’. Dat lijkt een louter optische verandering, maar inhoudelijk gaat Traffic4u zich toeleggen op andere marketingmiddelen.

Het bedrijf betreedt nu ook terreinen als affiliatemarketing en directe response bannering. De prijzen van banners zijn al jaren nagenoeg ongewijzigd, ongeacht de site waar de uitingen op staan en het soort bezoekers dat er komt. Daar komt volgens Munneke verandering in.

“Dat zie je bijvoorbeeld al bij bedrijven als Click District. Zij exploiteren onverkochte reclameruimte op tal van grote sites. Er worden adverteerders geen prijzen opgelegd, maar ze bepalen zelf wat ze betalen. De een wil maximaal 5 euro per 1.000 vertoningen betalen, de ander wil maximaal 1 euro betalen per conversie”, een klant die iets koopt of anderszins contact legt met een adverteerder.

“Alleen als adverteerders zelf de prijs bepalen, komt er een faire prijs tot stand. Dat zal eerst wel leiden tot scherpe tariefdalingen, maar als banners weer effectief blijken te zijn zullen die prijzen wel weer stijgen. Dat zag je ook toen Google net begon en nu ook bij Marktplaats’ advertentieprogramma Admarkt”.

De trend van democratisering van de bannertarieven is volgens de Groningse ondernemer ingezet met de overname van DoubleClick door Google. Wat Google met DoubleClick gaat doen, is niet bekend.

Tjeerd Kooij van WebAds luidde onlangs op Emerce.nl nog de noodklok. Hij constateert dat adverteerders steeds minder voor banners betalen en vindt dat site-exploitanten moeten helpen dat tij te keren. Munneke ziet dat die daling echter als een natuurlijke ontwikkeling. Een veranderende markt zoekt naar een nieuw evenwicht    .

Voor direct response bannering gaat Traffic4u samenwerking met Click District en Ilse Media. Met welke partij het in zee gaat voor affiliatemarketing wisselt per klant, omdat het ene affiliatenetwerk bijvoorbeeld een groter bereik onder travel-sites heeft en het andere onder financiële sites. “Het kan ook van de deal afhangen en van de ondersteuning die je krijgt”.

Op het gebied van zoekmachinemarketing breidt Traffic4u zijn activiteiten uit met analytics en conversie-optimalisatie.

“Wij verschillen van mediabureaus in het feit dat wij niet verdienen aan het inkopen van mediaruimte, maar aan het beheren van optimaliseren van de reclamecampagnes ín die media. Klanten betalen voor geleverde diensten”.

Deel dit bericht

15 Reacties

gabriel

Niet alleen de prijs van bannerruimte gaat naar beneden. Hetzelfde gebeurt met de prijs voor planning en creatie van banners. Kijk maar even op jabidoo.nl

Frans Jan Boon

Niet alleen de tarieven staan onder druk, ook de click through rates van banners en andere display ads dalen. Voor de adverteerder biedt dit een wat gezonder evenwicht (minder betalen voor minder bezoek) maar voor de uitgever betekent dit minder inkomsten bij zowel CPM als CPA.

Michel

Schaamteloze reclame…jammer weer dit..

Ton van Houten

Daling in de tarieven zal ook nog wel even doorzetten verwacht ik. Banners gaan ook steeds meer de tekstadvertententies wegdrukken. (van bijvoorbeeld Google Adwords) Dit omdat de gemiddelde 'time on page' steeds lager is geworden en de lezer de tekstadvertenties hierdoor niet meer opneemt. De banner blijft nog wel enigzins hangen. Wel denk ik dat we ook teruggaan naar de kleine banneerformaten ipv de grote irritante maten. Bezoekers komen per slot van rekening voor de content, inhoud en niet de vaak overtollige reclame en/of Adwords.

Sjoerd

@Ton van Houten: Grappig, het scenario van de laatste 2 jaar is dat juist de tekstadvertenties de banners wegdrukken. Juist omdat deze wel aansluiten op de content en (knipper/knipper/beweeg/beweeg/kijk mij eens) banners niet.Bezoekers storen zich vaak aan banners (alhoewel dat gemiddeld genomen wel mee zal vallen) terwijl dat bij de tekstadvertenties niet zo is. Inderdaad gaan wij terug naar de basis, namelijk content. Advertising moet daar op aansluiten, wat bij Adsense wel het geval is … in tegenstelling tot wat je aangeeft. 

Bas Groot

Als we Emerce mogen geloven, waar praten we dan nou helemaal over… een markt van 1,5 a 2 miljoen euro in Nederland. Als dat zo is: Dat is mijns inziens een nogal marginaal bedrijfstakje. Volgens mij gaat er al veel meer geld om in reclameborden bij amateur-voetbalvelden. Met bannertjes kun je niet veel meer doen dan andere marketinginstrumenten een beetje aanvullen.  

Lex

@Bas: Hoe kom je erbij man, alleen Lexa.nl en Kamernet.nl bij elkaar gaven een paar jaar geleden al 2 miljoen euro per jaar aan online marketing uit!

Erwin Boogert - Emerce

Bas haalt twee zaken door elkaar. De 1,5 a 2 miljoen euro waar hij aan refereert is de schatting van de omvang de markt van mobiele advertenties in Nederland. Dat getal is gebaseerd op een uitspraak van Ashu Matura van Mads. Het staat helemaal los van bovenstaand verhaal.

JV

@ Bas. Veldreclamebordjes heeft ook te maken met goodwill, een beetje sponsoring. Bannering heeft als uiteindelijke doel toch omzetgeneralisatie.

Martijn

@bas.Volgens mij heb jij helemaal geen benul wat er omgaat in de online marketingwereld op het gebied van banners en buttons. 

Gijs Vroom

PWC becijfert 28 miljoen euro op jaarbasis op het gebied van mobile advertising, maar rekent een redelijk breed pakket tot die markt. Dit zijn de mediakosten, als we creatie meerekenen, is de waarde voor de interactive of creatieve industrie natuurlijk groter.  http://www.pwc.com/extweb/pwcpublications.nsf/docid/E4D14C33ADFEA8B18025754500323F9E

Bas

Mooie taal van Gert-Jan,"Wij verschillen van mediabureaus in het feit dat wij niet verdienen aan het inkopen van mediaruimte, maar aan het beheren van optimaliseren van de reclamecampagnes ?n die media. Klanten betalen voor geleverde diensten?. De afgelopen jaren heeft T4U haar businessmodel opgebouwd rondom de Google BPF maar sinds de afschaffing hiervan is Gert-Jan hier blijkbaar vies van….  

Ronald

Niet echt verassend nu steeds meer sites steeds beter de kosten en opbrengsten per klik op het vizier hebben. En steeds meer internet als een DM medium benaderen. Branding dan? Op die paar voorbijschietende pixels die veelal (banner blindness) inhoudelijk worden genegeerd? Nee dus. Ja, de onderzoeken zijn mij bekend. Zo ook de opdrachtgevers daarachter. Bannering is ontstaan vanuit een substituutgedachte (we adverteren in print dus ook op sites). Een substituutgedachte is zelden een goede raadgever. De markt groeit nu enkel naar een meer realistische pricing.

Jan-Pieter

"Op het gebied van zoekmachinemarketing breidt Traffic4u zijn activiteiten uit met analytics en conversie-optimalisatie." lekker op tijd om je klanten nu pas tips te gaan geven hoe ze hun pagina moeten inrichten. of wacht: http://www.emerce.nl/nieuws.jsp?id=903542  

Patrick

Wel apart dat er in meerdere posts word verwezen dat we weer terug gaan naar content en belang van relevantie voor content en ads. Als de exploitanten/uitgevers die het niveau van persberichten plaatsen overstijgen moeten leven van een 1 euro ecpm zullen er maar weinig zijn die het overleven. Dat hoeft natuurlijk geen probleem te zijn als je in de toekomst alleen nog maar 'marketing-communicatie' wil bedrijven via vergelijkingssites, sociale netwerken en persbericht schuivers die tientallen miljoenen impressies in de aanbieding hebben. Is ook een keuze.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond