Deel dit artikel
-

TravelBird vraagt surseance van betaling aan

TravelBird heeft de bodem van de kas bereikt en geen nieuwe investeerders kunnen aantrekken. Daardoor heeft de reisorganisatie de verkoop van online reisaanbiedingen stop moeten zetten en uitstel van betaling aan moeten vragen, zo heeft TravelBird laten weten.

TravelBird is lid van de SGR, wat betekent dat reizigers die een reis via TravelBird hebben geboekt, zijn gedekt onder de voorwaarden van de garantieregeling. Reizigers die een reis geboekt hebben via TravelBird zullen door de SGR gecontacteerd worden met meer informatie.

Afgelopen vrijdag doken er berichten op van vakantiegangers die een reis bij TravelBird hadden geboekt en bij aankomst in hun hotel erachter kwamen dat TravelBird het hotel niet had betaald. Volgens TravelBird kwam dat door seizoensfluctuaties.

Nu stelt het bedrijf dat er hierdoor in de afgelopen maanden een betaalachterstand is ontstaan. TravelBird ging op zoek naar extra financiering maar slaagde er niet tijdig in die los te krijgen.

Sinds de oprichting in 2010 is TravelBird sterk gegroeid. In het eerste halfjaar van 2018 schreef het voor het eerst zwarte cijfers.

De laatste mededeling over het aantrekken van kapitaal, dateert van september 2016. Toen ontving TravelBird een mezzanine-lening van ‘enkele miljoenen’. Het jaarverslag over 2016 dat in oktober 2017 werd ingediend bij de KvK spreekt over 6,2 miljoen euro. Een mezzanine-constructie betekent feitelijk dat banken je onderneming nog niet stabiel genoeg achten om krediet te verlenen.

TravelBird heeft 310 medewerkers. Onlangs startte oprichter Symen Jansma BlackBird, dat zich op luxe reizen richt. Op die site staat geen mededeling over wat er gaande is, maar er worden ook geen reisaanbiedingen meer getoond.

Inmiddels heeft de SGR zelf ook gereageerd. Directeur Erik Jan Reuver laat het volgende weten: “Op dit moment gaat al onze zorg uit naar het helpen van reizigers die in het buitenland op de bestemmingen zijn. Dit pakken wij samen met de reisbranche op. Onder andere TUI helpt ons hierbij, om de reizigers die op dit moment in het buitenland verblijven, te ondersteunen. Voor de reizen die nog moeten aanvangen, vindt er op dit moment overleg plaats met de bewindvoerder. Komende dagen worden alle gedupeerden proactief door het SGR geïnformeerd en wij adviseren vooral ook om onze website www.sgr.nl te volgen voor verdere nadere actuele informatie. Ook adviseren wij klanten dringend om geen betalingen meer aan TravelBird BV te doen voor nog niet aangevangen reizen, mede op uitdrukkelijk verzoek van de bewindvoerder.” 

Deel dit bericht

5 Reacties

Jacqueline van Gelder

Beste Travelbird,

Wat een enorme schok voor jullie, als werknemer en werkgever!
Wij hopen dat het jullie lukt om het bedrijf weer op de rit te krijgen zodat jullie verder kunnen met het verzorgen van prachtige reizen.
Wij hebben heel wat reizen met jullie gemaakt en alles was altijd tot in de puntjes goed verzorgd en wij bedanken jullie daar heel hartelijk voor.
Heel veel succes met alle penarie en als alles goed komt gaan wij weer graag met jullie op reis.
Veel sterkte en groetjes Matthijs en Jaqueline Rijf Terschelling.

Anne-Marie van Dongen

Hier een reiziger die heel veel zin had in haar geboekte reis. Jammer en wat betreft de centjes, dat zal wel goed komen via de SGR. Ik heb ook zo’n faillissement meegemaakt en ik weet dat het er behoorlijk inhakt. Zoiets heeft een behoorlijke impact. Ik wil jullie alle heel veel sterkte wensen. En net als bij ons heeft iedereen zo ongeveer wel weer zijn leventje opgepakt dus het komt echt wel weer goed.

Richard

Er is natuurlijk niets mis met empathie tonen voor een onderneming welke onder financiele druk staat op zelfs op de rand van een mogelijk faillissement, zoals 2 eerdere reacties doen.

ECHTER is er hier natuurlijk wel sprake van een iets ander gevalletje van’ wat sneu voor de ondernemer”…Het gaat hier om een bedrijf wat zoals zovelen Startups en scale-ups met extern geld zsm een dominante speler in een bepaale industrie wilde worden en daar blijkbaar nu de prijs voor zal moeten betalen.

Mieke

Goed trends in de gaten houden mensen, bespaart je een hoop gedoe. Dat travelbird ooit van zijn sokkel zou gaan vallen was een paar jaar geleden als duidelijk. Een goede trendvolger is Quote. Dat bedrijf voorspelde het einde van travelbird al jaren geleden.

Het is zeker de moeite waarde de achtergrond te bestuderen waarom Het nu einde verhaal is voor Travelbird.

Jacqueline van Gelder

Hoi Richard ik weet dat je gelijk hebt maar na zoveel mooie reizen die tot in de puntjes geregeld waren vind ik het “sneu” voor de werknemers. Maar dat het ooit zou gebeuren….

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond