Deel dit artikel
-

Trivago maakt minder tv-reclame vanwege jeugd

De nieuwe generatie reizigers kijkt minder televisie, dus boekt televisie voor hotelboekingssite Trivago ook in aan belang. De investeringen gaan er omlaag, terwijl die aan social en online video groeien.

Dat is de strekking van wat CFO Axel Hefer van Trivago woensdagavond aan financieel analisten vertelde na publicatie van zijn kwartaalcijfers. “Specifieke subkanalen worden voor merkbouwende kanalen belangrijker omdat jongeren minder lineaire tv kijken dan oudere generaties.”

Een andere verschuiving in de wijze waarop Trivago zijn mediabudget besteedt, is te zien bij performancemarketing. CEO Rolf Schrömgens zegt dat de bestedingen bij Google Hotels Ads ‘under-invested’ zijn. Hij schroeft dat budget op om het marktconform te maken.

Over de volle breedte zal de verhouding tussen uitgaven aan branding en performance stabiel op 50/50 blijven.

Trivago boekte een kwartaalomzet van 209 miljoen euro, een afname van twintig procent. Zestig procent daarvan werd gerealiseerd via mobiele kanalen. De omzetdaling hangt samen met de afname in reclame-investeringen. De beslissing werd vorig jaar genomen om het kostenpeil te verlagen en de winst op te schroeven. En met succes.

De netto winst kwam uit op acht miljoen euro. Daar stond een verlies begin 2018 nog een verlies van 22 miljoen euro tegenover.

Booking.com en diens zustersites zijn de grootste financiële pijler onder de reclame-inkomsten van het Duitse, beursgenoteerde Trivago.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond