Deel dit artikel
-

Deloitte: ‘Zet tv in voor verhogen merkbekendheid’

De advertentie-uitgaven aan televisie afgelopen zullen de komende jaren blijven stijgen. Dat verwacht Deloitte, dat vandaag een onderzoek presenteerde op het congres Spot On TV in Amsterdam.

Zo ligt het bedrag dat gespendeerd wordt aan adverteren op social media lager dan de advertentie-uitgaven op televisie. Dit is grotendeels toe te wijzen aan de hogere bereikbaarheid, effectiviteit en aantrekkelijkheid van een reclameboodschap op televisie.

Wanneer een goede mix aan middelen en activiteiten wordt ingezet, bereikt de adverteerder een zo groot mogelijke doelgroep. Zo kan de televisie het best ingezet worden voor het verhogen van de merkbekendheid en het lanceren van een nieuw product, terwijl sociale netwerken het best ingezet kunnen worden voor de individuele benaderingen.

De beeldbuis mag dan steeds meer concurrentie hebben gekregen, de Nederlandse consument kijkt meer tv dan ooit en bijna de helft van de Nederlanders kan zich geen leven voorstellen zonder televisie. De komst van internet tv, tablets en smartphones zal uiteindelijk de tv-consumptie en businessmodellen sterk doen veranderen, maar niet doen verdwijnen.

Ondanks de sterke opkomst van bijvoorbeeld tablets geeft 96 procent van de respondenten aan nog steeds voorkeur te hebben voor live televisiekijken op de traditionele wijze. Slechts vier procent prefereert live televisiekijken op zijn of haar smartphone, tablet of laptop boven de traditionele televisie.

Het overgrote gedeelte van de respondenten (62 procent) geeft aan verder te internetten op een ander toestel tijdens het televisiekijken. Een beperkte groep doet dit om aanvullende informatie op te zoeken over het programma waar zij op dat moment naar kijken. Net zoals social media zijn smartphones en tablets geen concurrentie voor tv, maar kunnen ze juist complementair werken. Consumenten moeten echter nog wennen aan alle mogelijkheden en mediabedrijven moeten aan de slag en nieuwe concepten en business modellen ontwikkelen, stelt Deloitte.

Het bureau verwacht dat content aanbieders met name de interactie met consumenten zullen willen vergroten, maar hier nog niet gelijk munt uit zullen slaan. Er ontstaat wel een nieuwe markt voor ze door samen te werken met spelers zoals Apple TV en YouTube. Omroepen moeten kijken naar mogelijkheden voor pay-tv en meer samenwerken met kabelaars om winst te halen uit het verspreiden van hun content via verschillende mediakanalen tegen minimale kosten. Kabelaars zullen op hun beurt kijken naar zogenaamde ‘tv everywhere’-diensten zodat consumenten video’s op meerdere apparaten kunnen bekijken. De media-industrie bevindt zich nu echt in een transitieperiode.

Deel dit bericht

1 Reactie

Frank van Oirschot

Sprak na de presentatie nog even met ze second screen. Ze gaven daarbij aan dat ze van mening zijn dat er zeker inhoudelijke en ook financiele relevantie is voor veel TV formats. Alleen al het trekken van meer kijkers en langer vasthouden van kijkers levert voldoende extra advertentie inkomsten op om de investering te rechtvaardigen, nog los van mogelijke inkomsten uit app verkoop, de inkomsten uit premiums voor gebruikers, e-commerce (lead generation) en sponsoring. Hierbij zagen ze wel dat het nog een uitdaging is voor producenten en zenders om dat goed (en tijdig) te organiseren en in de markt te zetten.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond